Föreställ dig en politiker som arbetar aktivt med att föra fram två partiers budskap. Kan en fotbollsspelare på elite-nivå spela i två lag samtidigt? Vissa hävdar att företagen agerar utifrån rädsla när de skriver in i sitt avtal att du inte får jobba med flera direktförsäljningskoncept men jag har en annan övertygelse.

Ledare i traditionella bolag skriver ofta på avtal om att de inte får jobba med konkurrerande verksamhet eller andra saker som tar deras fokus. Det är svårt att fokusera på flera saker samtidigt.

Jag ska referera till en person jag tycker förklarar det här väldigt bra. Jag är inte ute efter att trycka in någon i en pipeline som leder till att man ska köpa coachning för flera tusen, men jag följer en del bloggar och väljer att ta till mig av det som inte går emot det jag står för. På min blogg fiskar jag inte upp mailadresser, säljer e-böcker eller marknadsför några varumärken. Jag delar med mig av väsentliga saker om direktförsäljning.

Ray Higdon fick frågan: Kan man jobba med flera företag? Han svarade: ”Inte om du vill dominera. Jag vet ingen som tjänat stora pengar i flera bolag samtidigt. Inte på min nivå av framgång. Inte som fått min uppmärksamhet.”

Ett stort problem idag är att folk inte tar det seriöst. De bygger det inte som en verksamhet. De presenterar det som en verksamhet men de bygger det inte som en verksamhet.

Erick Gamio sa många bra saker på Direct Selling Mastermind i Orlando i slutet på oktober. ”Många tror att de kan bygga en verksamhet på fritiden, vilket inte är sant. Du bygger verksamheten på de tider du har bokat upp för att bygga verksamheten.” – Vilket jag tycker sammanfattar seriositeten i vad vi ska göra.

Du behöver fokus
En vattenstråle kan skära igenom olika typer av material med rätt tryck. Med 4000 bars tryck skär den igenom gummi eller plast, men om vattenstrålen skulle dela sig skulle kraften avta och inte räcka till för att bryta igenom. Det finns ingen styrka i att springa åt flera håll samtidigt. Identifiera din målgrupp. Lägg en plan, skriv en lista och gå ut och gör det du ska.

”Nejmen serru, det tycker inte jag” – Så kan det vara, hur tycker du att det går för dig då? Hur stor framgång har du än så länge med direktförsäljning? Förvirrade människor skapar inga resultat, inspirerade människor gör det. Människor som vet precis vad de vill, och vad de ska göra. Den som står still hittar till slut fel som inte finns. När det inte händer något så är det så lätt att börja analysera istället för att titta på vad man själv gjort eller inte gjort.

Jag köper i dagsläget produkter från sju olika bolag av vänner som jobbar med saker de trivs med och som byggt en verksamhet på det. Jag är inte återförsäljare, distributör eller partner i något annat bolag. Kräver företaget att jag skriver in mig som distributör och får en position i nätverket för att få tag på produkter så tackar jag nej, eller köper produkterna löst av personen jag känner. Där har jag valt att dra min gräns. Jag har ett ansvar och ett personligt varumärke att leva upp till. Jag tänker inte sätta mitt namn på ett papper så att någon i ett annat bolag hittar mig i sin organisationsrapport.

Spelar du fotboll eller hockey?
Om du jobbar på ett vanligt jobb som behöver rekrytera personal kan du såklart tipsa om en kompis. Om din kompis över tid, av den ena eller andra anledningen inte vill jobba kvar så kan det finnas olika anledningar till det. Först och främst vill jag bara påpeka att du inte behöver ta det personligt. Vi är alla olika och vi har olika syn på vad och hur vi vill göra.

Mentalitet, kultur och gemenskap är otroligt viktigt oavsett vad du jobbar med. Trivs du inte med dina jobbarkompisar så blir det svårt. Hur mår du om 10 år om du är i en organisation där du inte trivs? Om du jobbar med direktförsäljning så är det ledarskapet som sätter kulturen och det är den som gör att människor vill vara kvar. Allt handlar om relationer. Bestäm dig för i vilket bolag du ska jobba och håll dig till det. Gå på utbildningar, behåll fokus och följ systemet. Se människor och bli den ledare människor väljer att följa.

If someone goes down the wrong road, he doesnt need motivation to speed him up, what he needs is education to turn him around.Jim Rohn

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter