Jag träffade en kille för en tid sedan som sa att han hade blivit bränd på nätverk. Det är inte första gången jag hör någon säga så men jag blir alltid lika fascinerad. Vad handlar det om egentligen? Låt mig ge dig min syn på det.

Går jag ut på restaurang och får in en bränd köttbit så är det upp till mig att säga ifrån. Jag skulle inte komma på tanken att gå runt och försöka övertyga mina vänner om att sluta äta på restaurang.

Över 60% av alla företag som startas avvecklas eller går i konkurs inom ett år. 80% av dem som är kvar är borta ett par år senare. Personalomsättningen på en snabbmatsrestaurang kan vara flera hundra procent på ett år. Studenter hoppar på och hoppar av kurser hela tiden så det faktum att vi människor är ute efter förändring, alternativt behöver jobba på tålamod eller uthållighet är ingen nyhet.

Direktförsäljning har funnits sedan sent 1800-tal – bland annat Avon Cosmetics som startade 1886. De gamla MLM-bolagen växte fram på 50-60-talet. Sedan började dem satsa på utbildning och de utvecklades ännu fler företag och kompensationsplaner på 70 & 80-talet. Ett av världens största bolag startade i slutet på 50-talet och en bit in på 70-talet startade två herrar som idag har större delen av företagets omsättning i sin organisation. Direktförsäljning har en briljant kompensationsplan som belönar rätt agerande och produktion. Det finns begränsningar i strukturen som gör att det inte handlar om när man börjar utan den som gör mest tjänar mest. Du bör inte vara först, det är bättre att starta i ett senare skede när du har fler att ta hjälp av som jag ser det då pionjärfasen är den absolut tuffaste tiden innan allt är på plats.

Flera stora ledare i svenska direktförsäljningsorganisationer var med redan på Quorum-tiden i mitten på 90-talet när de sålde larm genom direkt-marknadsföring. Sedan träffar man en del folk ute på fältet som frågar ”Är det som det där Natures Own?” Jag var inte med på den tiden men de hade sin storhetstid i slutet på 90-talet och finns kvar än idag under namnet The Broccoli Company.

Varför skriver jag om det här? För att det finns både bra och mindre bra historik. Om du gick in med pengar i WGIGI-CORPQUATTRO eller T5PC är du säkert mindre nöjd. Blev du inte av med alla pengar så har du säkert folk i din närhet som blev det. T5PC var ett förtäckt så kallat pyramidspel som blossade upp för 15 år sedan. The Five Percent Community skulle bli den rika 5-procentaren (de rikaste 5% av befolkningen). Det rekryterades folk till en organisation som började sälja tvål. Det såldes aktier i bolaget som skulle utveckla en marknadsplats alla skulle få utdelning ifrån men det blev aldrig någonting mer än skriverier i tidningarna om detta som sedan rubricerades som eko-brott. De andra jag nyss nämnde slutade på liknande sätt.

Zeek Rewards är ett annat fall i USA där de ville få det att se ut som en online-auktion där folk kunde lägga bud på saker de vill ha. De blev istället ett exempel på hur snett det kan gå då man pratar om ett av de största pyramidspelen sedan Bernie Madoff. Ett ponzibedrägeri där det visade sig att nya investerares pengar betalade gamla investerares avkastning. Grundaren till Zeek Rewards fick 15 års fängelse då nästan en miljon människor blev av med 850 miljoner dollar.

När gamla mlm-rävar som hoppat från pyramid till pyramid piskar upp stämningen i möteslokalen är det kanske svårt att inte dras med i hypen. Alla dessa marknadsplatser, guld, silver och kryptovaluta får tyvärr många att känna sig brända på konceptet den dagen de inser att de dragit en nitlott. För att du inte ska bli en av dem är det upp till dig att förhindra detta genom att studera vad det faktiskt handlar om. Bolaget behöver vara seriöst och grundarna behöver vara genuina. Ledarna på fältet behöver ha etik, moral och integritet. De behöver bygga organisationen med rätt intention och hålla sig till alla de marknadsföringsregler som finns där ute. Många buzzwords blir det men direktiv och regelverk från myndigheter bagatelliseras av skrämmande mänga företag idag.

När det gäller seriösa bolag så bör de börja följa de direktiv som EU gick ut med för några år sedan vilket handlar om att bygga upp en kundbas av konsumenter som inte är en del av säljorganisationen. European Commission beskriver pyramider såhär: ”Establishing, operating, or promoting a pyramid promotional scheme where a consumer gives consideration for the opportunity to receive compensation that is derived primarily from the introduction of other consumers into the scheme rather than from the sale or consumption of products

Det handlar alltså om att majoriteten av omsättningen behöver komma från kunder som inte kan bli kompenserade då de inte är en del av återförsäljarnätverket. Detta fick vi se i två fall under 2016 när amerikanska Federal Trade Commission agerade emot VEMMA och HERBALIFE som advokat Kevin Thompson skriver om i ett inlägg. Klicka på texten för att läsa hela artikeln.
The FTC makes sure to narrowly define a retail customer as a “person who is not [a] participant in the business.” Plain and simple, Vemma has to produce customers to stay in business.  While the 51% rule isn’t as arduous as Herbalife’s 66% rule, it’s a tall hill to climb. After decades of legal precedent that stayed away from the how much internal consumption is TOO much, the FTC now has back to back settlements on the books with finite retail requirements.”

Jag fick höra för en tid sedan att en stor ledare i ett bolag var sur på mig för att jag hade sagt att hennes företag förr eller senare kommer få utmaningar med myndigheter om de inte börjar fokusera på externa kunder eftersom all omsättning i den organisationen kommer från team partners. Det var inte vad Patric sa. Patric sa att alla bolag som inte börjar fokusera på externa kunder förr eller senare kommer få utmaningar eftersom myndigheterna vill bort från intern konsumtion vilket båda fallen ovan ger en ganska tydlig indikation på.

Jag satt och pratade om just detta med Mr Art Jonak som är skaparen av Mastermind Events under en middag på Direct Selling Cruise i Karibien i höstas. Denna legend har ett gigantiskt nätverk världen över som lägger stort fokus på externa kunder. Han sa att FTC i regel har kapacitet att ta sig an två fall per år, och förra året var det Vemma och Herbalife. I år har vi hittills sett Zeek Rewards, vilket bolag som kommer härnäst återstår att se.

Idag får vi inom direkthandel betalt för att kunder handlar produkter istället för att distributörer köper hem produkter i hopp om att deras potentiella kunder sedan ska handla, vilket var fallet i de gamla mlm-bolagen. I ett bra direktförsäljningsföretag kommer mer än 80% av omsättningen från externa kunder som får sina produkter hemskickade så att ingen återförsäljare behöver leverera dem. Vi bygger inga lager, ligger inte ute med samma pengar och vi utbildar människor i hur man gör jobbet. När vi investerat tid i att lära någon hur de skaffar kunder så kan den personen bemästra kundanskaffning och enkelt lära ut det till någon annan. Då kan den personen rekrytera någon och lär nästa att skaffa kunder.

Om partners bara rekryterar partners så blir det en produktpyramid med 100% intern konsumtion. Då handlar många i hopp om att tjäna pengar. Själva idén med direktförsäljning är att konversationsmarknadsföra produkter ut på marknaden som människor vill ha och är beredda att betala för.

Det var många som lämnade Natures Own i slutet på 90-talet och vad jag hört så slutade flera på grund av att de inte hade så mycket återkommande beställningar. Det var svårt att promota en återkommande inkomst om den inte fanns. Jag har aldrig tittat på bolaget så jag vet faktiskt inte hur det ser ut. Har du satt in pengar i en hemlig marknadsplats som skulle lanserats för längesen så kan det ha lämnat en dålig smak i munnen men vad jag vill att du ska förstå är att det handlar om en affärsmodell som fungerar om företaget är seriöst, ägarna är ärliga och har rätt ledarskap på fältet.

Det var en hype under ganska lång tid men det var många år sedan flera företag gick över till att börja bygga organisation med ledarskap. En del hoppar fortfarande runt bland hype-koncepten, en del har hittat rätt och en del har hittat ett seriöst bolag men de får av någon anledning ingen fart. De som varit med i 20 år har lärt sig en hel del på resan men om du ska göra det här på riktigt en gång för alla så handlar det om mentorskap. Det är inte så kul att ta rygg på någon som efter några år pratar om något annat. Var noga med vad och vem du väljer.

Du vill följa någon som är professionell. Jobbar du med direktförsäljning representerar du ett marknadsföringsbolag som har produktlinjer inom olika branscher. Tittar vi på Direct Selling Swedens lista på medlemmar så ser det ut som att kosmetika, kosttillskott & hushållsprodukter är de största. En kund som köper en parfym, en multivitamin eller ett bilschampo gör det för att de vill ha produkten.

Tänk om du följt fel människor. Tänk om du går till en kostrådgivare för att få ordning på din kosthållning och allt hen pratar om är hur dåliga alla andras produkter är. Ingenting om broccoli eller saffran som är så nyttigt. En självutnämnd kostrådgivare som tillämpar härskarteknik för att få fler följare på sociala medier eller läsare till bloggen är inte professionell.  När allt handlar om publicitet finns ofta en dold agenda för att senare få sålt fler böcker eller sälja nästa utbildning. Bert Karlsson sa en gång att all publicitet är bra publicitet men jag håller inte med honom. Den som pratar ned andra har sällan något positivt att säga om sitt eget.

Ken Dunn skrev på Facebook för några veckor sedan: ”Att tjäna dina pengar på att sälja kurser gör dig inte till någon expert på innehåll.”

Du blir inte bränd på nätverk. Bränd blir du om du följer fel människor. Bränd blir du om du lägger energi på fel saker eller inte hushåller med den energi du har. Organisationskulturen har förändrats inom direktförsäljning och genom ledarskap kommer vi lyfta det här till helt nya höjder.

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter