Det har blivit sagt av flera stora ledare att om du använder dig av systemet så gör det 90% av arbetet. Vi brukar prata om det som en vattenledning vi med fördel väljer att använda oss av för att få den stora hävstångseffekten som alla inom direktförsäljning är ute efter.

Systemet fungerar ungefär som ett recept. Ju mer noggrann du är att följa det ju bättre kan det leva upp till dina förväntningar på konceptet. Jobbar du med enbart kunder så spelar det inte så stor roll. Du kan ta in kunder på vilket sätt du vill bara du följer Direct Selling Swedens etiska regler. Det är när du börjar jobba med andra människor det är fördelaktigt att använda dig av systemet. Hur du fyller på dina prospekt- eller kandidatlistor är upp till dig eftersom det händer innan rekryteringsprocessen börjar.

Det ska finnas ett flöde från början till slut precis som en vattenledning då allt i direktförsäljning är en utvecklingsprocess snarare än en enskild händelse. Det är inte bara ett möte som leder till en affär som traditionell försäljning. Ibland blir man lurad av ordet direkt-försäljning, som att en försäljning ska ske direkt vilket det kan göra men processen vi pratar om är rekryteringsprocessen av nya medarbetare.

Första mötet på rekryteringsprocessen (vattenledningen) är presentationen. Många kallar det en KP (KortPresentation) och den görs inte av dig som ny utan av någon som jobbat ett tag, kan presentera och vet hur rekryteringsprocessen ser ut. Jag har svårt att tro att det finns något traditionellt bolag där ute som sätter en helt nyanställd på att rekrytera folk.

”Syftet med ett möte är att boka nästa möte” – Randy Gage
När ni gjort en presentation så behöver ni följa upp den personen så andra steget är en uppföljning. Här kommer vi till en av de viktigaste punkterna av alla. 80% av tiden du lägger på verksamheten är kortpresentationer och uppföljningar. Utmaningen är att se långsiktigt och ha tålamod för att det är bara 5% av resultatet som kommer härifrån. Här gäller det också att se till att inte vattenledningen läcker (att uppföljningarna inte blir av) för det leder till att ni haft rekryteringsmöten i onödan eller att ni går miste om 95% av resultatet.

På mitten av vattenledningen hittar vi hotellmöten. När vi haft tillräckligt många möten på en ort så växer behovet för större möten fram. Jag gillar den här videon som symboliserar detta på ett bra sätt: Prime the pump – Zig Ziglar. Tänk dig en brunn ute på landet du ska pumpa upp vatten ur. Du kan pumpa ganska länge innan det kommer någonting men fortsätter du pumpa tillräckligt länge så har du snart ett flöde.

Organisationen behöver hålla möten för att skapa underlag för hotellmöten. När aktiviteterna på fältet (antalet kortpresentationer) är tillräckligt många så finns det underlag för det lokala ledarskapet att hyra ett konferensrum på ett hotell för att bjuda in till en Affärspresentation (AP).

Du kan använda hotellmötet som en uppföljning. De får en större bild av vad det handlar om, mer kött på benen och mer grunder att ta beslut på. Det enda vi är ute efter här är att ge tillräckligt mycket information för att var och en kan fatta ett beslut som är rätt för dem. Du kan aldrig ta beslut åt någon, bara addera information.

Efter presentationen på hotellet har man även en utbildning för de som valt att dra igång med verksamheten. Nyckeln till detta är kontinuitet. Att man kör hotellmötet varannan vecka gör att man tränar organisationen i kontinuitet och uthållighet. Mötet och utbildningen blir också ett tillfälle till inspiration och motivation.  Det här är ingenting man provar. Du gör det och du gör det långsiktigt. Hotellmöten tar 15% av din tid du har satt av till verksamheten och de ger också 15% av resultatet.

Sista steget i vattenledningen (processen) är utbildning. Lokala, regionala, nationella och internationella utbildningsevents. Fram till mitten på vattenledningen så handlar det om att informera potentiella kollegor om vad det handlar om men på slutet övergår det till att utbilda dem som vill köra igång. Här kan de som vill ha ännu mer information innan de tar ett beslut få vara med så länge det inte handlar om en planeringsdag för hur aktiviteterna framåt ska se ut, då bör du ha bestämt dig för att köra igång. Utbildningarna tar i regel 5% av tiden att bygga verksamheten men det häftiga är att det skapar 80% av resultatet.

”Love them and let them grow.” – Randy Gage
Det finns de som försöker hitta genvägar och tar med folk direkt till hotellmöten. Min erfarenhet är att det inte fungerar så. Jag känner ingen som har startat på det sättet för att rekrytering är en process. De behöver ha sett en presentation innan annars fungerar inte systemet. Det går inte att kapa upp vattenledningen på mitten och fylla på med vatten där. Det är så mycket enklare att fylla på med vatten från början av ledningen men vissa vill ändå lära sig den hårda vägen.

Kortpresentation – Uppföljning – Affärspresentation – Utbildningar (Events -Lokala, regionala…)

Vi planerar från höger till vänster och jobbar från vänster till höger. Precis som du ska göra en smoothie så behöver du lägga ned det som tar mest plats först. Så också i din kalender. Boka in saker långt i förväg så att du inte bommar någon viktig utbildning. Informera tidigt om om kommande aktiviteter så att hela teamet har en chans att åka. Du kan inte förändra något du inte lagt märke till. Medvetenhet är det första steget.

Jag hoppas du nu förstår att det här handlar om en process snarare än ett avslut på en affär. Att följa systemet handlar om att följa ett recept. Det enda du kan göra är att vara professionell med det du håller på med så att människor vill jobba med dig. Attrahera in människor du skulle vilja jobba med i ditt liv och sedan bara exponera materialet. Presentera. Informera. Promota. (promote=to make known. att göra känt, att marknadsföra.) Sanningen är den att det finns människor där ute som kommer att vara ivriga att börja jobba med dig inom direktförsäljning. De är inte medvetna om det än så de letar inte efter dig utan du behöver prata med dem.

”The reason why more people haven’t succeed in direct sales isn’t because they haven’t learned enough new things. The reason is that they haven’t master the basics.” -Tim Sales

Vi har två startdatum när det kommer till direktförsäljning. Dagen vi körde igång och dagen vi förstod varför. Ett event bidrar med så mycket personlig utveckling, inspiration och ledarskap så efter ett sådant har de flesta satt betydligt högre mål och håller ett betydligt högre tempo så du har helt enkelt inte råd att inte åka. Tack vare systemet inom direktförsäljning så har jag kommit i kontakt med några av världens största ledare och blivit coachad och tränad av eliten inom vår profession. Hur? Jag började gå på event. Att bara dyka upp visar att du vill. Jag blev ingen följare, jag blev en student vilket jag är än idag. Det finns material i världsklass att studera och jag kan säga att det förändrade mitt liv. Det handlar inte om vad utbildning kostar. Det handlar om vad det kostar om du inte studerar.

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter