Det är en konst att undvika den stora massans kollektiva grupptryck. Vi är flockdjur, vi vill tillhöra och känna en gemenskap men majoriteten har alltid haft fel. De flesta beslut fattas inte av dig. Det är dina grannar, jobbarkompisar och media som påverkar. Du har blivit hjärntvättad från start.

När vi levde i grottor var det inte bra att sticka ut. En del av dem som vågade ge sig ut på jakt blev tagna av rovdjur eller råkade ut för andra olyckor. Det var säkrare att stanna hemma i en trygg miljö än att ge sig ut på äventyr.

Idag har vi inte riktigt samma risker i vår vardag men det där är så djupt rotat i oss att vi fortfarande är negativt programmerade. Kvällstidningarna vet om det här och jobbar utifrån att få ut negativa nyheter eftersom vi gillar att grotta ned oss i dem. Hjärnan är till för att skydda dig men många katastrof-tankar skulle du idag kunna klara dig utan.

Detta har format mycket av hur vi lever och hur samhället ser ut idag. Media använder gärna kraftfulla ord och det är attraktivt med negativitet på löpsedlarna eftersom det säljer. Nu när vi är medvetna om det kan vi ta medvetna beslut när det gäller vad vi tar in i vår mentala trädgård. För en tid sedan hörde jag ett påstående som löd: ”En anledning att barn är glada är för att de inte tittar på nyheterna.” Tänk om det är så?

Jag tror vi borde hjärntvätta oss själva att inte lyssna på allt brus utan hålla oss till det som gynnar oss. När det kommer till säljkultur i företagsorganisationer så finns det olika sätt att se på saken. Att vilja skapa en organisation som jobbar med att bygga en kundbas med trogna användare/ambassadörer är helt naturligt. Det är det bästa sättet att få ut produkter på marknaden. Apple har en hel armé med kostnadsfria ambassadörer som marknadsför alla deras produkter till nära och kära så fort de kommer ut.

Varumärkesstrategen Micco ”The Brand-Man” skriver om ”varför, hur, vad och vem” i sitt inlägg VARUMÄRKETS 4 S: Syftet, Sekten, Saken och Sagan: ”Erbjud människor något att tro på, inte något att köpa.” Mycket spännande inlägg som jag rekommenderar om du vill lära dig mer om marknadsföring och varumärkesprofilering.

Syftet handlar om varför ditt varumärke finns istället för vad du säljer för produkter. Han menar att vi människor är sociala djur och strävar efter att förstå och bli uppskattade. ”Allt vi gör, varje beslut vi fattar, påverkas m.a.o. av andra människor – vare sig de är närvarande eller inte.”

Om vi skulle undvika att stötta dessa företag med stark kultur så blir det inga billybokhyllor från Ikea eller datorer med operativsystem från Microsoft. Tror de flesta har sett videoklippet med Steve Ballmer när han hoppar runt genomsvettig på deras kickoff-event och skriker ”I love this Company, yeah!”

I Sverige verkar det finnas en gräns för vad som är okej som ligger strax innan videoklippet ovan då vi ofta strävar efter att vara mer lagom. Ett företag som gick över den gränsen fullständigt för ett antal år sedan var Phone House som fick en egen dokumentär på tv som hette ”säljsekten” där de gick på ungdomar på tok för hårt när de skulle sälja telefonabonnemang ute på stan under riktigt taskiga förhållanden (snarare piska istället för morot om man säger så).

Hälsoreligion
En annan rolig sak är när Paolo Roberto sitter i tv och argumenterar kring hälsohets med en kulturell människa som sitter och säger att en cigarett leder till kreativitet. Klicka här för att se klippet.  Alla har olika syn på saker och ting.

Jonas Colting är min idol. Läs gärna när han liknar crossfit med en sekt på bloggen.”Det innebär på samma gång att CF har lagt beslag på allt. Och kritiserar man CF så får man frågor om huruvida det betyder att det alltså är dåligt att göra armhävningar, springa fort eller lyfta tungt. Ungefär som när man i matreligiösa sammanhang kapar livsmedel. ”Vi” har tagit avokado! Det är ”vår” grönsak. Det tillhör ”vår” diet!”

Idag blir det lätt en hälsoreligion av allting inom hälsa. Det är i och för sig ingenting fel på något som för människor tillsammans. Tänk på alla som på en rockkonsert står och skriker till någonting de tycker är bra eller för att inte tala om fotboll eller hockey som trollbinder vilka vanliga människor som helst.

Vi pratar mer och mer i marknadsföringssammanhang om att promota saker. Promote betyder to make known (att göra känt). Här har du ett val. När någonting är så himla bra så att vi bara måste berätta det för folk så kan det slå över för vissa. Om det finns en hel armé där ute som lyfter produkter till skyarna så är ni väldigt starka men inte om ni pratar om saker som vi inte får prata om. När vi går utanför godkända hälsopåståenden så blir det farligt.

Det finns krafter där ute som inte vill att vi ska nå ut med detta. Så det bästa vi kan göra är att hålla oss innanför godkända hälsopåståenden och inte göra det till en religion. Bygg en säljorganisation och nå ut med produkter. Hälsoreligion inom direktförsäljning eller någon fanatisk kostrådgivare spelar ingen roll – det handlar om kultur, ledarskap och individer.

Frågan är nu vem du väljer att lyssna till. Du kanske inte ska gå till en ekonomisk rådgivare som har ekonomiska problem. Du kanske inte ska vända dig till en kostrådgivare som har hälsoutmaningar. ”Jag har hört att det är få som tjänar pengar på direktförsäljning.” Okej, lek med tanken att du köper en utbildning, exempelvis kostrådgivning. Få som utbildar sig till kostrådgivare kommer att försörja sig på det senare. Är jag emot det? Absolut inte. Tvärt om. Bara bra om fler utbildar sig och blir medvetna om saker. Utveckling är bra. Du kanske gick den utbildningen för att lära dig saker, inte för att göra karriär. Alla har olika ambitioner. ”Jag kände en kostrådgivare en gång som jag tyckte betedde sig illa, och därför ska jag vara negativ till alla kostrådgivare nu och i framtiden.” Det låter ju rimligt…

Jag pratar om direktförsäljning och argumenterar om att det är en affärsmodell som fungerar. Det kan göra att du förändrar ditt liv. Det är min övertygelse. Det tycker jag är väldigt konstigt att folk inte ska få vara glada och exalterade över det.

Vad jag vill komma till är att det här handlar inte om direktförsäljning. Det handlar om företagskultur. Ibland hör jag hur folk uttalar sig på negativt sätt om hur vi jobbar inom vår profession och allt det handlar om är bristande kunskap när det kommer till marknadsföring.

Hur avslutar man ett sånt inlägg?
”People often say that motivation doesn’t last. Well, neither does bathing – that’s why we recommend it daily.” – Zig Ziglar

 

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter