Jag coachade en tjej i teamet som inte visste exakt hur vägen skulle se ut – det var som en dimma framför henne. Det var som att åka i en bil utan torkarblad när det regnar. Precis den här dialogen hade jag med en ledare i ett annat bolag nyligen som frågade hur vi kunde ha en så stor framgång när det kommer till externa kunder och jag är säker på att det handlar om just detta – tydlighet.

Lyckas du sätta på torkarbladen och fylla på spolarvätska så kan du köra både snabbare och säkrare på vägen till toppen av berget. Konsten är att kunna förmedla de absoluta grunderna på ett enkelt sätt för det handlar egentligen bara om kunskap och aktivitet. Ju fler som är ute på fätet och gör Basic (sitter i möten) ju fortare går det om vi samtidigt fokuserar på att lära ut grundpelarna.

Jag var i Göteborg för några år sedan och lyssnade till Donna Johnsson och Tomas Tidlund på ett event där de pratade om en kikare och ett förstoringsglas. Båda delar är viktiga i processen. Kikaren använder du när du ska ta fram ett nytt mål eller påminna dig om vart du är på väg och förstoringsglaset använder du när du ska se efter vart du ska sätta ned foten i nästa steg.

Att vara entreprenör är som att skaffa dig ett gymkort och gå till gymmet. Det räcker inte med att skaffa kortet, för om du inte gör något så blir det inget. Om du är trött på att börja om, sluta ge upp. Direktförsäljning funkar om du funkar.

För en tid sedan hade jag ett möte med en kille som hade attityden: ”Jag behöver trygghet. Tänk om det där inte funkar för mig. Jag har ett tryggt jobb.” – Sedan ser jag honom göra en uppdatering på sociala medier om att han bytt jobb. Det finns många som inte har förmågan att se längre än till nästa månadsskifte. Tiden kommer ändå att gå, så varför inte börja bygga upp något som kan växa över tid?

Har varit runt på kickoffer runt om i landet nu i januari och många kommer fram och säger ”Vad roligt det är att se dig, vilken resa du gjort! Wow, vilket arbete…” Vilket såklart var jätteroligt att få höra men i grund och botten handlar det om att det är det här jag gör. Går du till gymmet flera gånger i veckan så blir det bra resultat på några år. Det du fokuserar på växer, men jag har då aldrig sett någonting med mer potentiell hävstång och kapacitet som direktförsäljning.

Jag är lika besatt av tanken att hjälpa människor att bygga en direktförsäljningsorganisation som en kostrådgivare som predikar om att vi ska börja äta mer hälsosamt. Lite pinsamt är det när det finns människor som utan kompetens eller insikt uttalar sig om hur en säljorganisation ska byggas eller inte byggas. Det handlar bara om okunskap.

”In the age of information, ignorance is a choice.” —Donny Miller

Vad förväntar du dig? Om du har 100 kunder i ditt nätverk idag och du ökar 10% i månaden så har du närmare 1000 kunder på 24 månader och kan säkert gå över på heltid om det är din ambition. Jag har sett flera personer i teamet bygga upp en sådan kundbas från noll på ett år och jag vet att allt handlar om beslutsamhet.

Investerar du tiden, är coachningsbar och gör rätt saker så kommer resultatet. Förra året gjorde vi nästan 100% ökning. 2016 gjorde vi drygt 200%. Vi passerar snart totalt 10.000 externa kunder i hela organisationen (kunder som inte tjänar pengar eller har någon position i nätverket).

Det handlar om att lyssna till personer med hjärtat på rätt ställe som gjort det framgångsrikt. Det finns mentorer som kan hjälpa dig att gå hela vägen. Tiden kommer att gå oavsett.

2018 kan bli ditt år – Vad väntar du på?

 

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter