Fler och fler direktförsäljningsföretag tar idag hand om att skicka ut produkter till kunder så vi på fältet inte behöver ha något köpkrav eller sitta på något lager. Det i sin tur gör att vi kan fokusera på att lära oss materialet och bli duktiga presentatörer. 

När du bygger upp en verksamhet inom direktförsäljning behöver du bemästra grundpelarna som hela affärsmodellen bygger på. Det här är någonting alla kan lära sig. Jag tror inte någon av mina lärare skulle tippa på att jag skulle bli någon stor ledare. Vem som helst kan utveckla förmågan bara viljan finns där.

Grundpelare 1: Egna kunder
All affärsverksamhet bygger på att hitta kunder. Om du inte vet hur du skaffar en kund så har du ingenting att lära ut. Det här är det viktigaste steget för utan kunder blir det inget. Redan här skulle jag vilja belysa ”Be the messenger – not the message”. Om du har en speciell utbildning, kul för dig. Håll dig till materialet och godkända påståenden. Vi är kommunikatörer – inga experter. Det är jättebra att du tror på det du pratar om men du behöver inte vara Jesus.

Grundpelare 2: Egna Partners
Här handlar det om att träffa människor du skulle vilja jobba med tillsammans med någon som har längre erfarenhet av det ni gör. Du har relationen med personen du vill visa det för och du har ett förtroende för den som presenterar vilket gör att det skapas respekt mellan den som presenterar och den som får presentationen.

”Målet är utbildning och förståelse. Målet är aldrig att skriva in någon.” – Ray Higdon

Ni är där för att presentera affärsmodellen och företaget. Vilket beslut personen tar är upp till dem.  Kom ihåg att dina kompisar (potentiella reskamrater) kanske inte ska vara med på din resa. Det är helt enkelt inte meningen att alla ska med. Lämna varje person du träffar med känslan av att de känner sig lite bättre, lite mer uppskattade för relationen är viktigare än allt annat.

”Nätverkande är jordbruk, inte jakt. Det gäller att investera tid i att bygga upp relationer.” -BNI’s Grundare Dr. Ivan Misner.

Grundpelare 3: Teamets kunder
Nu är det din tur att vara presentatör. Du har säkert varit med på 10 möten där du haft med någon och hört alla frågor och funderingar folk har så nu kan du gå igenom informationen åt någon av dina nya partners. Hjälp dem till 5 eller 10 kunder så kan de säkert gå till 25 kunder själva.

Grundpelare 4: Teamets partners
Du har suttit i ett 10-tal möten med potentiella partners och lyssnat till din mentor som presenterat idén och har säkert fått in ett par partners att jobba med. Du har hjälpt dem med deras första kunder så nu är det du som gör partnerpresentationen med dem (rekryteringsmöte).

Grundpelare 5: Eget ledarskap
Här handlar det om att kliva in i ansvar. Börja utbilda sig själv mer. Läsa och lyssna för din personliga utvecklings skull. Vissa ser sig själv som ledare, andra inte. En del kommer in i organisationen och vill ”jobba med ledarskap” men då är det viktigt att förklara att alla behöver vi gå igenom de fyra första grundpelarna först.

Din personliga utveckling kan handla om att läsa 100 sidor i en bok medan din professionella utveckling kan handla om att läsa 10 sidor och sedan boka ett möte. Den som inte gör någonting med saker den lärt sig har inte kommit längre än den som inte lärt sig. Kunskap utan handling är meningslöst.

Grundpelare 6: Teamets ledarskap
Ledarskap innebär att skapa ledare. Det här är det sista steget och här behöver vi leda och duplicera. Inspirera ledare i teamet till att läsa och lyssna, ta ansvar och gå till handling. Något som verkligen handlar om ledarskap inom direktförsäljning är att inte låta folk komma med ”snygga ursäkter”. Bli riktigt duktig på att hjälpa folk att hitta lösningar i olika former. En ledare ser till att skapa förutsättningar för att kunna göra det de lovat sig själva att göra.

Detta gör ledare till ledare:
Har de inte pengar att åka på event så löser de pengar.
Har de inte tid för möten så löser de tid för möten.
Har de inte barnvakt så löser de barnvakt.
Har de inte resurserna så löser de resurserna.

Det finns en uppstartsmanual i de flesta direktförsäljningsföretag som många inte läser. Det är dags att verkligen studera grunderna i hur nya direktsäljare lär sig att ta sig an utbildning och bygga upp en organisation. Kan en industriarbetare från Tidaholm tillsammans med sitt team bygga upp en kundbas på 10.000 kunder på några år genom att ha dessa grundpelare i ryggen kan vem som helst skapa riktigt stora resultat.

 

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter