Allt eftersom man lär sig saker så har vi en tendens att lägga till saker och ting i vår presentation. Kruxet är att om du varit igång i ett år eller ännu längre så är det omöjligt att lägga till allting du lärt dig på den tiden in i en presentation som kanske ska ta en halvtimma eller en timma. Där har vi en utmaning för vill du bygga stort inom direktförsäljning handlar det inte om att bli expert – utan att bli relaterbar. Det är en stor skillnad. 

Om du är en affärskonsult, en coach eller en utbildare i någon form så strävar du säkert efter auktoritet och att bli den som folk ser upp till som en väldigt utbildad och kunnig person. Du vill vara en experten. Handlar det om att du ska bygga upp en direktförsäljningsorganisation internt och du vill inspirera människor till att göra det du gör så behöver folk runna relatera till vem du är och vad du gör. Du behöver bli duplicerbar. Så om din vision om vad du gör med det här verktyget (direktförsäljning) är att du ska bygga väldigt stort då är mitt tips till dig att hålla det väldigt enkelt. 

”Underskatta aldrig kraften i enkelheten.” – Robin Sharma

Saken är om du är en terapeut, massör eller kostrådgivare så kan du säkert skaffa 100 kunder utan större ansträngning tack vare att du träffar så mycket människor som lyssnar till dig för att du är experten. De följer dina råd att bli kund på en hälsoprodukt eller liknande men utmaningen kommer när du ska gå ut och rekrytera människor in i din organisation då de säger: 

”Det är lätt för dig att säga, du kan ju det där. Jag är bara en vanlig arbetare, jag kan inte göra det du gör. Jag kan inte relatera till vad du gör, det är ingenting för mig…”

Vad du tror är din största styrka kan bli din största svaghet. Du behöver kunna vara relaterbar och du behöver kunna vara duplicerbar. Självklart ska du dra fördel av ditt kontaktnät och den positionen du har byggt upp på marknaden hittills. Om du är en influencer ska du givetvis börja där. Det jag vill säga är att om du vill bygga stort behöver du från början jobba med att bli relaterbar – För om människor inte kan se sig själva göra det du gör så är du körd. 

Du kommer kunna bygga upp en inkomst på några tusenlappar för att du har följare. Du kan ha kunder, du kan till och med ha personer som säger att de vill jobba med det här så de går in för att du är du. De gillar att hänga med dig och de gillar att lyssna på dig för att du kan så mycket.

Jag vill inte bygga en organisation där människor lyssnar till mig för att jag kan så mycket. Jag vill bygga en organisation där tusentals människor bygger sin verksamhet. De lär av varann för att de vill uppnå en frihet. De vill komma ifrån brist och skapa ett överflöd men det kommer aldrig ske om de strävar efter att bli experter. Då blir de lätt den personen som får frågor om saker hela tiden.

I’m not your guru – som Anthony Robbins dokumentär på Netflix heter… Jag pekar alltid på källan till information. Frågar folk mig vad produkten kostar så pekar jag på prislistan. Frågar någon om produkten innehåller gurkmeja så visar jag dem innehållsförteckningen. Om de frågar mig om information under presentationen så pekar jag i materialet vi jobbar med. Jag vill aldrig bli expert. 

”Jag säger inte att du ska göra det jag gör. Jag säger att du kan välja att lyssna till varför jag gör det jag gör och sedan fatta ett beslut själv om det är någonting du vill ta efter.” – Randy Gage

Det här är inte en fråga om rätt eller fel. Jag säger inte att du måste bygga stort. Jag säger att många inte är medvetna om att deras tillvägagångssätt inte leder till något stort. Har du en talang, en förmåga, ett kontaktnät, ett personligt varumärke så är det klart att du ska dra fördel av det men gör allt du kan för att det ska kunna dupliceras.

Vill du bygga en stor organisation som duplicerar sig?
Titta ned i din organisation efter hur många ledare som är självgående. Hur många har du personligen hjälpt till att bli självgående? Det säger en del om hur din verksamhet kommer att se ut om ett år, två år tre år osv. Hur många presentatörer har du ute på fältet som varje vecka sitter i möten? Det talar om hur din verksamhet egentligen mår. 

Vill du vara expert eller vill du vara relaterbar?

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter