Tänk om vi inte hade haft hävstångseffekten från ett nätverk. Tänk om alla skulle varit konkurrenter och vi inte skulle få betalt för att jobba tillsammans. Låt oss titta på hur en entreprenör skulle tänkt om allting handlade om att bygga upp en kundbas utan att rekrytera eller utbilda andra kundanskaffare.

”We get paid for bringing value to the marketplace.” – Jim Rohn

Om det nu handlar om att bringa ett värde till marknaden så kan det vara dags att gå tillbaka till de absoluta grunderna. Företaget behöver ha en produkt som marknaden vill ha och säljare som kan kommunicera ut produkten på marknaden. Ofta handlar det om att informera eller utbilda marknaden om ett problem som produkten löser. Tänk nu på vad jag skrev inledningsvis.

Hur skulle en entreprenör tänkt om det bara handlade om att få ut produkter på marknaden?

Om vi tittar på olika sätt att tjäna pengar: Anställd, Egenföretagare, Företagsägare, Investerare – det finns säkert fler. Anställd och egenföretagare byter tid mot pengar. Vill de tjäna mer pengar så får de nöja sig med mindre tid. Vill de vara mer lediga får de överleva på mindre pengar. Där finns det alltid brist på någonting.

Företagsägare eller Investerare bygger upp system för att få en hävstång på sin investerade tid eller sitt investerade kapital. När en entreprenör ser en möjlighet att tjäna pengar på en produkt som har potential på marknaden finns det alltid en viss typ av frågor luften. Några exempel:

  • Hur ska den säljas?
  • Hur skalar vi upp det här?
  • Vad finns det för marginaler?
  • Hur får vi en hävstångseffekt på vår investering?
  • Hur många procent av vinsten kan vi dela med oss av till säljare som kan få provision?

De förstår redan från början att det är bättre att tjäna en lägre procentsats på många människors arbete än att göra allt jobb själv. I direktförsäljning är allt detta redan klart och affärssystemet finns där. Det första du fokuserar på är kunder för skaffar du inga riktiga kunder blir det inga pengar. Du bygger upp en kundportfölj och får betalt för att ta hand om den.

Allt du behöver göra för att sedan skala upp är att lära dig systemet. Du vill inte gå miste om hävstångseffekten alla entreprenörer är ute efter. Lär du upp 10 personer hur de skaffar kunder får du faktiskt betalt på 10 personers produktivitet. När du har hundratals personer i ditt nätverk och tusentals kunder i ditt team finns det inget mer lönsamt än att fokusera på att fortsätta bygga ditt imperium.

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter