Om en produkt ska säljas via ett nätverk idag behöver det vara en produkt som är applicerbar, med en prisbild som funkar på marknaden som gör hela modellen skalbar – eller duplicerbar som vi säger.

För att direktförsäljning ska vara en bra kanal så behöver det i mina ögon dessutom vara en produkt som är väldigt konsumerbar. Du ska kunna äta, dricka, smörja eller på något sätt kunna använda den varje dag. Kosmetika och hälsoprodukter – det är ingen slump att de branscherna är stora när det kommer till den här affärsmodellen inom den här professionen.

Sedan EU gick ut med sitt regelverk 2005 om att minst 50% av omsättningen bör komma från externa kunder som inte är en del av säljorganisationen har allt fler företag börjat anpassa sig efter detta och börjat jobba med kunder.

Applicerbarheten
Stolen du sitter på kan vara en bra stol men den skulle inte säljas via direktförsäljning speciellt effektivt. Lägenheter, bilar, dammsugare eller olika typer av terapeut-maskiner ser jag inte som några optimala produkter för direktförsäljning eftersom det behöver vara enkelt att presentera upplägget.

”Jag tror inte på något som inte är konsumerbart om det ska vara riktigt skalbart.”

Prisbilden
Många av en-produktsföretagen verkar stannat i att de har en produkt som kostar 1000-1500 kronor i månaden och de tycker inte att det gör någonting att endast distributörerna köper hem produkterna regelbundet. 100% av omsättningen är egentligen intern i organisationen vilket betyder att de inte har några kunder alls eftersom det har visat sig att de inte säljer några produkter. Jag satt för en tid sedan med en person från ett av juice-företagen och det är alltid samma story.

”Just den här juicen är bättre än alla andra juicer. Den är väldigt rik på antioxidanter. Den här juicen är från det här området i det här landet och de här ämnena får man bara ifrån växter, frukter och bär från de här buskarna och rötterna. Vi äger marken de växer på…”

Det är en fin saga och en kraftfull story. Frågan är ju bara hur siffrorna ser ut. Har företaget några riktiga kunder som handlar produkter för att de vill ha produkter eller är det bara distributörer som köper produkter för att kvalificera sig till bonusar?

I mina ögon är det idag mycket bättre att hitta en produkt med en prisbild som gör den applicerbar på ett nätverk som jobbar med externa kunder. Istället för att låta distributörerna hålla sig aktiva med en beställning på 1000-1500 kronor i månaden hitta en produkt som inte kostar mer än 300 kronor till en extern kund som alltså inte är en del av säljorganisation. Kunder ska handla produkter för att de vill ha produkter – inte för att de vill kvalificera sig till någon bonus.

Hur många människor känner du som du tror är kapabla eller villiga att lägga 1000-1500 kronor för en produkt? Kosttillskott eller kosmetiska spelar ingen roll – Tänk bara på applicerbarheten och skalbarheten. Har du en hälsoprodukt som kostar 300 kronor så når du så många fler som inte skulle ha råd med eller ta sig råd till att faktiskt köpa en produkt som är 5 gånger så dyr. Det finns människor som köper ett hudserum för 2000 kronor men om du har en produkt som kostar 400 kronor så är det lättare för den vanliga människan att sälja produkten via ett nätverk och du når en betydligt bredare målgrupp.

Skalbarheten
Istället för att ha en månadsbeställning på 1000-1500 kronor som distributör så lär du människor hur man presenterar en produkt som kostar 300 kronor som de säljer till 10 personer och omsätter därmed 3000 kronor i månaden. De kan vara kund till sig själva eller rentav få sin egen produkt gratis om företaget har ett sådant upplägg när de första kunderna är på plats.

Om du bygger ett medelstort nätverk på 100 personer i organisationen och de har 10 kunder var och ni säljer en produkt för 300 kronor har du skapat en omsättning till företaget på 300.000 i månaden på ren återkommande konsumtion. Utöver det kommer omsättningen från nya kunder och partners vilket gör att du har en vinstmarginal du troligen kan leva på. 

Bygger du en organisation på 1000 personer med 10 kunder var som handlar för 300 kronor var så har du en omsättning på 3 miljoner och en vinstmarginal du absolut kan leva på. När sedan samma kunder vill ha fler produkter så kan du dubbla din omsättning. Det handlar om hur ekvationen ser ut när du zoomar ut.

I november passerade vi 11.000 aktiva kunder och 600 aktiva partners så vi har ett snitt på över 18 kunder per partner. Jag ser fram emot den dagen vi är 1000 personer som skaffat 25 kunder var som omsätter 300 kronor.

Rätt prisbild på produkterna skapar en kraftfull duplicering i nätverket. Storyn om djungeljuicen är bra men riktiga kunder är bättre. Vi står inför ett paradigmskifte – En ny era har startat inom direktförsäljning. 

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter