Tänk dig att du får en möjlighet att sälja lotter med vinst varje gång. Du får bara prata med dem du skulle vilja ge möjligheten att vinna. De flesta skulle nog tycka att det var enkelt och låta de själva bestämma om de ville köpa något eller inte.

Lika enkelt är det egentligen att låta någon titta på vad du jobbar med och låta de själva bestämma om de tycker det låter intressant. Ibland får jag höra invändningar som ”Jag tror inte hon är intresserad” eller ”Jag tror inte han har tid” men varför inte låta personen själv ta det beslutet?

Ofta får jag höra i coachning med människor att de behöver träffa personen först, ta en fika, äta lunch med personen för att på något sätt intensifiera kontakten innan de visar en verksamhet för dem så att de inte plötsligt tror att det är just därför de vill träffa dem – Även om det är just därför du vill träffa dem, för att de ska få möjlighet att titta på vad du gör. Det här är med största säkerhet duplicerat från upline-kedjan, dvs mig själv och jag tänker vända på det perspektivet nu.

”Bli inte besviken på resultaten du inte fick av aktiviteten du inte gjorde.”
– Kommer inte ihåg vem, så du kan citera Patric Nilsson

Jag tror att vi är onödigt rädda för att säga varför vi är där och vad vi vill visa. Bakåt i tiden har det varit så mycket ”försäljning” men saken är den att vi letar efter pedagogiska människor som vi kan lära hur de gör en kort presentation. Det spelar ingen roll alls vad de har för yrkesbakgrund men det handlar inte primärt om försäljning i mina ögon. Försäljning handlar försäljning. Rekrytering handlar om rekrytering – en process.

Det handlar om att vara pedagogisk nog att dela med dig av information som du tror att den andra  personen är nyfiken på att titta närmare på. Själva säljet kommer högst troligt i ett senare skede om det handlar om rekrytering. Få människor skriver anställningsavtal på första anställningsintervjun.

Bakåt i tiden så har direktsäljare eller nätverkare (speciellt om vi tittar på mlm-företagen) sålt startpaket genom att gå in i ett möte, tala om hur fantastiskt detta är. Hur enkelt det är och hur mycket pengar de ska tjäna utan att göra någonting. De ”sålde på” människor möjligheten. 

Idag ser jag tack och lov i de seriösa bolagen en helt annan typ av kultur. Samhället går snabbare. Attention spam på sociala medier och annat gör att folk fattar beslut snabbare men rekrytering är fortfarande och har alltid varit en process. Om vi respekterar det så kan vi göra som någon sa ”Go slow to go fast”.

”Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe.” – Abraham Lincoln

Med det är det inte sagt att det ska ta mycket längre tid. När människor är redo kan det gå mycket snabbare när de väl sätter igång. Då är det ju bra om du initialt har visat vad det är ni ska göra så att inte själva den delen tar lika lång tid innan det är dags.

Jag var också den som ville fika med människor fem gånger innan det var dags att ha något möte. Jag har tänkt om. Jag vill visa vad det är jag gör och antingen går vi vidare i processen direkt eller så kan vi titta närmare på det längre fram.  Om de inte går vidare är det bara att hålla kontakten. Skicka en GIF i messenger om du tänker på dem. Ta ett kort någonstans där du tänker på dem och skicka över. Bygg relationen över tid. Vissa människor bestämmer sig ganska snart. På presentationen eller efter en uppföljning startar säkert 2-4 av 10 oavsett hur erfaren du är. 

3-4 av 10 är de som inte bestämmer sig. De vill ha tid. De säger egentligen inte nej heller. De kanske säger nej för nu men det är aldrig ett nej. De ser inte att de ska göra det här just nu men om du bygger relation med dem över tid så kommer de tids nog att komma tillbaka till dig om du har behandlat dem väl – för när skilsmässan är ett faktum eller de får sparken från jobbet… De byter jobb, byter boende, byter sambo. Går ihop, går isär – Då tänker de att ”just det.. det där skulle passa ganska bra nu.. för jag skulle vilja ha någonting mer”

– Jag skulle vilja ha mer ekonomi
– Jag skulle vilja ha något mer positivt i mitt liv.
– Jag skulle vilja ha kollegor! – Är det många ensamma företagare som önskar sig.

De kommer att tänka på dig om du har byggt relationen starkt. Det är ingen strategi – det är ett sätt att leva! Att behandla människor på ett vettigt sätt. Håll kontakten med människor. För det spelar ingen roll hur lång tid det tar för när de är redo så finns du där. 

Det klart att de ska jobba med dig av alla människor. När de känner att det är dags även om de inte hade en aning om det första gången de träffade dig eller när de såg presentationen. De trodde aldrig att det skulle bli intressant men helt plötsligt så vill de ha in några extra tusenlappar eller plötsligt så fick de loss en massa tid och tycker det verkar jätteintressant.  Helt plötsligt så vill de göra karriär för att livet har förändrats och då finns du där. 3 av 10 kommer aldrig att göra det. De är inte intresserade och de kommer aldrig bli intresserade – men du har ju aldrig en aning om vilka de är. Du måste ju träffa alla 10 av 10 för att veta vilka 2-4 av 10 som skriver in sig, vilka 3-4 av 10 som du får ”Go slow to. Go fast” med.  Behåll relationen. Ta en promenad med folk ibland. Ta en lunch. Ta en fika. Gå på en föreläsning. Vi jobbar med människor. Relationsmarknadsföring.

Så om du hade en lott med vinst varje gång och du fick sälja till hur många du ville – vilka skulle du nu direkt vilja ge möjligheten då att vinna? Prata bara med dem som du skulle vilja ge möjligheten att vinna – och låt de bestämma om de vill köpa en lott eller inte. Det beslutet har inte du med att göra. Du kan bara visa dem möjligheten. För det är ditt jobb att exponera materialet vi sitter på. Beslutet får de själva ta. Sen följer vi upp människor, vi tar med dem på hotellmöten. Vi informerar de som vill veta och vi utbildar de som vill köra. Om inte nu – när? Om inte du – vem? 

Jag har bestämt mig. De närmaste 90 dagarna ska jag fokusera 110% på att expandera teamet med egna kontakter. Jag ska gå in i en rekryteringsprocess med ett tempo jag aldrig tidigare haft. Allting fram till idag är historia – ditt genombrott ligger framför dig om du väljer att tro på det. Det är nu det riktiga lyftet kommer!

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter