De som tittar utifrån tror ofta att arbetet för en direktsäljare eller nätverkare är att sälja produkter – vilket det är. Däremot vad de som inte är i organisationen inte förstår är arbetet runtomkring som behöver göras om en organisation ska växa. Låt oss titta på alla typer av arbeten som kan finnas inom ett vanligt företag som säljer produkter.

Kategori 1 handlar om att plocka upp råvaror från naturen, jorden eller vattnet. Sand. Sten. Vatten. Diamanter. Olja. Grönsaker. Näring. Djur.
Kategori 2 är att producera något av det råmaterialet.
Kategori 3 är att jobba med design, logistik, paketering, profilering.
Kategori 4 är marknadsföring och försäljning.
Kategori 5 är kundsupport & kundbehållning på olika sätt. 

Jag hörde ett videoklipp med Bianca Ingrosso när hon pratade med några influencers. Hon sa följande:

”Du som influenser behöver presentera dig i ditt flöde för att kunna marknadsföra produkter. Jag tror inte folk fattar… jag ser ingen skillnad på det ni gör och vad en Creative Director gör på ett företag när den skapar kampanjer och en vibe – ni gör samma sak. Ni gör det för mindre pengar och för er själva. Ni är chefen och talangen som tjänar pengarna… Känslan ni gör på era bilder, det är den stora företag försöker skapa med makeup artister, hårstyleister, creative Directors, fotografer… Det är en stor företagsbit (ett stort maskineri) bakom – och det fattar jag inte att folk inte fattar. Du som influenser behöver presentera dig i ditt flöde för att kunna marknadsföra produkter.”

Det spelar ingen roll om du är influenser, affiliate, direktsäljare eller nätverkare… Det vi gjort är att vi blivit partner till ett bolag som tar hand om allting runtomkring. Vi har ett partnerskap med ett bolag som tar hand om kategori 1, 2, 3 & 5. 4e kategorin tar vi hand om. Det vill säga den operativa rollen i marknadsföring & försäljning.

I nätverk eller direktförsäljning har du också ett val (en option) att bygga en organisation och få ut mer produkter på marknaden och där har vi ganska fria händer. Inga måsten. Vilken roll du vill ta väljer du själv. Det finns inga krav.

Vad de inte förstår alla gånger är att när de bara ser personer som säljer produkter förstår de inte att det krävs ett ledarskap. De förstår inte att i ett vanligt bolag finns det en säljchef som är avlönad. Den får procent på säljarnas resultat för att personen ska hålla ihop allting. Coachning, utbildning och otroligt mycket runtomkring. Ja, vi får betalt för att flytta produkten från lager ut till kund, men om inte allting runtomkring skulle funka skulle det inte bli så mycket försäljning. 

Vi har hand om försäljning och vi har också hand om rekrytering. Vi tycker att det är smartare att låta duktiga säljare hitta och rekrytera andra duktiga säljare än att låta en HR-avdelning ta hand om det, de som inte vet hur man skaffar kunder. 

Vi är bolagets HR-avdelning vad det gäller kundanskaffare. Vad det gäller marknadsföring och försäljning. Vi är marknadsföringsarmen. Din roll är att brinna för produkten. Prata om produkten. Möta människor och sitta i kundmöten online eller offline. Att presentera informationen vi sitter på. Det kan göra att du kan bygga upp en bra intäkt. Du kan göra det på heltid om du verkligen är ambitiös vad det gäller kundanskaffning. 

Om du också tycker om att hjälpa människor att utvecklas, att jobba med coachning och träning bygger du också en organisation. Du rekryterar kundanskaffare som en del av HR-avdelningen i steg 4 i processen. Marknadsföring & försäljning. 

Vilken roll du vill ha får du välja själv. Om du som läser det här inte har fattat det här förrän nu tillhör du ändå den lilla tårtbiten som har fattat det. Sträck på dig och var stolt för det du gör för vi skapar magi. Vi outsourcar allting vi inte vill göra till moderbolaget så gör vi det som skapar mest säkerhet och störst vinstmarginal. Hur kan jag säga det? Jo, det finns inget säkrare jobb än att ta in kunder till företag för det kommer alla företag alltid behöva. 

Kategori 4 – där får du bäst betalt. Personen närmast kunden har alltid bäst betalt i en distributionskedja eller en marknadsföringspipeline. 

Sedan agerar vi inte alltid som en säljchef. Vi är mer som en gymägare som går runt på gymmet och ger tummen upp åt folk som är där oavsett vad de gör. Oavsett om de haft ett gymkort i flera månader utan att ha dykt upp.

Du säger bara ”bra jobbat!” För du vet inte vem du inspirerar. Du vet inte vem som ser på. För den personen kan det vara fullständigt avgörande att den personen tar sig tillbaka till gymmet. För det finns väldigt mycket negativa röster där ute, inte minst i deras egna huvuden. Sedan finns det negativ programmering från media som ofta har en helt annan agenda. 

Var gymägare som går runt och ser till att alla trivs. Att alla får vara med på sin nivå. För det är nyckeln. Alla får vara med oavsett ambitionsnivå eller resultat. De får ha vilka mål de vill. Det är så vi bygger hundratusentals kunder.

Några kommer vilja ta ledarskap och bygga stora organisationer och några kommer vilja bygga en extra inkomst som hamnar på toppen av deras inkomst från deras jobb men hela deras personliga positiva personlighetsutvecklingscommunity gör att de trivs lite bättre med tillvaron. De blir inspirerade, de trivs lite bättre. De vill vara positiva instället för negativa. För mig betydde det allt. Det är det minsta jag kan ge vidare till varenda människa jag möter. 

Dela på sociala nätverkShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter