Skip to main content

Vart vi än tittar i vårt samhälle så finns det fullt av lagar och regler att hålla sig till. Trafikregler är någonting som vi kan använda som en bra liknelse till vad det här handlar om. Vi vet vad vägskyltarna betyder, vi vet vad som är okej och vad som är fel men ändå agerar vi olika. Utan att vara någon paragrafryttare eller moral-tant tänkte jag först belysa hälsobranschen där det blåser väldigt mycket just nu.

De fallen vi har sett den senaste tiden hugger på en viss typ av icke godkända hälsopåståenden. Direkt hälsoutmanande konsekvenser av att konsumera vissa produkter är ingenting jag accepterar, däremot tycker jag ingen ska kasta sten i glashus. Det finns de därute som systematiskt pratar ned ett varumärke för att själv kliva upp och ta plats vilket jag är allergisk emot. Det här har heller ingenting med direktförsäljning att göra även fast media kanske ibland försöker vinkla det så. Om du jobbar med hälsa som kostrådgivare, terapeut eller står i en hälsokostbutik så är det minst lika viktigt att veta vad som gäller för att inte hamna i blåsväder (klicka här).

Forever Living fick mycket negativ kritik i kvällstidningarna för en tid sedan på grund av deras produkt C9. Personligen har jag ingen erfarenhet av den men jag köper en del andra produkter av Forever för att jag tycker dem är bra, precis som jag gärna handlar från personer jag känner som jobbar med Amway, LR, ACN, Young Living och ett par andra företag som tillåter att man handlar produkter som kund utan att vara en del av distributionskedjan.

Det finns människor som fått ett nytt liv tack vare vissa produkter och livsstilsförändringar. Innehållsförteckningar är inte mitt expertområde men jag får känslan av att vi ibland letar fel. Om jag hittat en Shake eller en Bar som för mig funkar väldigt bra istället för att stanna på Pressbyrån, Max eller Mc Donalds varannan dag så tycker jag det är min sak att slippa en trött French hotdog, då det kan vara svårt att hitta kokt broccoli när man är på väg någonstans.

Ofta kan det handla om att folk kritiserar en branschkollega för att lyfta upp sig själv men i förlängningen så sågar du av den gren du sitter på. Pekar du på någon så har du tre fingrar mot dig själv. Det kommer aldrig vara fördelaktigt och det är verkligen inte affärsmässigt korrekt att trycka ned andra för att lyfta sig själv och sitt varumärke.

Regelverk
Om du går ut och pratar om vad olika ämnen gör i kroppen utan någon annan tanke än att just informera så är det värdefull information, men om du går ut och ska marknadsföra en produkt så handlar det helt plötsligt om försäljning vilket kan leda till problem. Du vill bidra till en bättre värld, du har en positiv intention med det du gör, men går du ut och marknadsför en produkt så är det mycket mera känsligt för att i marknadsförandet så blir du partisk.

Enligt myndigheterna så är du en säljare så fort du representerar en produkt eller ett företag som säljer produkter i butik, kundmöten eller på informationsträffar även om du ser dig själv som en informatör. Utmaningen är att förstå skillnaden. Om din ambition är att bringa in mer pengar till företaget eller mer pengar till din egen ficka så är det inte information, utan då handlar det om försäljning. Det du säger behöver vara objektivt och samma sak gäller i mataffären.

Sveriges Radio har i sin serie Matens pris tittat på ett exempel med lykopen i tomater som enligt EU-regler inte får marknadsföras som bättre än andra (klicka här). Detta ljudklipp är mycket intressant om du vill förstå hur regelverket ser ut idag. SR skriver på sin hemsida: ”För att ett företag ska få använda hälsoeffekter av ett livsmedel i sin marknadsföring måste de vara bevisade i kliniska tester som ofta kostar miljontals kronor att utföra. De här testerna är också dåligt anpassade till färska grönsaker där innehållet inte bara beror på vilken sort man använder utan också på väder och andra odlingsförhållande.”.. Vidare skriver dem: ”Men den här satsningen är nu nedlagd eftersom det inte gick att sälja tomaterna. De lykopenrika tomaterna gav mindre skördar och blev alltså dyrare. ”

Det är därför seriösa direktförsäljningsföretag refererar till forskning och godkända hälsopåståenden från EFSA (European Food Safety Authority). De godkänner hälsopåståenden på olika ämnen. Det har ingenting med direktförsäljning att göra. Kostrådgivare jobbar med samma sak om de är seriösa. Om du bara pratar om sånt som EFSA har godkänt och håller dig till den informationen om godkända hälsopåståenden så har du ryggen fri att gå ut och bidra till en bättre värld.

Marknadspotential
En del undrar varför det finns hälsoprodukter som innehåller laktos, gluten, fruktos, E-ämnen och annat som det råder delade meningar kring. Det finns alltid företag som vill sälja produkter till varje pris. De tittar på konkurrenternas innehållsförteckningar så funderar de på hur de kan spara pengar när det kommer till tillverkningskostnader om de lägger i det ena ämnet istället för det andra. Vi konsumenter blir allt mer medvetna om vad vi vill ha så att det skapar en positiv konkurrens på marknaden där vi tvingar företagen att jobba mot bättre kvalité så min övertygelse är att den som sköter sig bäst vinner i längden.

Sedan finns det företag som tänker till. Att få ut en ny produkt på marknaden kräver såklart en strategi. Om vi skulle vara fanatiska, och ta fram en produkt som bara 5% av befolkningen skulle kunna tänka sig att köpa för att de är renlevnadsmänniskor så är det inte säkert att det blir ekonomiskt försvarbart alla gånger beroende på hur målgruppen ser ut. Just därför väljer en del seriösa direktförsäljningsföretag att ibland först ta fram en produkt som 80% av marknaden mentalt sett skulle kunna tänkas sig att köpa innan de tar fram en produkt som är helt ren för den otroligt medvetne. Innan du dömer ut någon eller något, titta på hur många procent lingon det finns i din lingonsylt eller hur många E-ämnen det finns i ditt bröd eller hur mycket socker det finns i din apelsinjuice.

För egen del behövde jag gå stegvis från vitt bröd och mjölk till en smoothie eller shake på morgonen för jag vakade inte en morgon och helt plötsligt tyckte mer om grönsaker. De flesta håller nog med om att det är bättre att de ta fram en produkt som människor vill ha som är mycket bättre än vad de får i sig idag än att inte göra det. Sedan beror det på vilken skola man gått i om man är emot gluten, laktos eller fruktos. Personligen är jag idag ganska duktig på att undvika alla tre. Vilket företag du än jobbar med har nyheter på gång och jobbar ständigt med produktutveckling så sitt lugnt i båten.

Hälsopåståenden och produktupplevelser
Jag satt på en utbildning för en tid sedan då en av punkterna handlade om att du inte får använda dina egna eller någon annans produktupplevelser som säljargument i hälsobranschen. Så om du blivit av med migrän, fått fart på magen eller blivit av med dina allergier när du tog den där produkten, la om kosten eller ändrade din livsstil så får du egentligen inte prata om det. Om mineralerna du tar gör att du sover bättre för att du hade brist på dem så är det inte säkert att grannen som sover dåligt har samma brist av samma ämnen.

Din huvudvärk kan bero på andra saker än jobbarkompisens och problemet med ”Jag vet att jag inte borde säga det här men jag har faktiskt inte huvudvärk längre och jag tänkte på dig, det är inte säkert det hjälper med det är värt att testa” är att du sår frön, vi kan skapa falskt hopp hos människor vilket vi absolut inte får göra.

Det finns människor där ute som mår så himla mycket bättre om de slutar med gluten. Det finns människor som skulle må så himla mycket bättre om de börjar gå en promenad varje dag. Det finns människor som skulle må så himla mycket bättre om de skulle börja läsa en bok om positivt tänkande, äta mer broccoli, listan kan göras hur lång som helst.

Det finns hemliga grupper på Facebook som diskuterar produktresultat. Det kan fungera om bara existerande kunder kommer in där men jag använder det inte. Jag har noll-tolerans mot det för rätt som det är så kommer det in någon som inte ska vara där. I bästa fall så är det någon som inte är kund än som blir arg över mirakelpåståenden och i sämsta fall är det en reporter från någon kvällstidning som hittat dit och då blir det skriverier. Frågan är inte om utan när en person av tusentals bestämmer sig för att smutskasta varumärket och det tänker inte jag vara en bidragande orsak till.

Om du har tänkt att bygga det här stort i många år gör det rätt från början. Sunt förnuft. Håll dig till företagets material. Håll dig innanför ramarna för myndigheternas reglerverk. Kroppen kan ta hand om väldigt mycket om den får rätt förutsättningar men låt människor uppleva det själva.

Om du mot förmodan pratar om produktupplevelser eller refererar till böcker eller externa artiklar (vilket man heller inte får göra eftersom det är skillnad på information och marknadsföring) så kan ingen hålla dig om ryggen. Kör du för fort i trafiken och blir stoppad så får du själv ta ansvar för ditt handlande. Bryter du som oberoende partner mot myndigheternas regler så kan inte företaget skydda dig.

Det gäller att vara professionell när det kommer till ditt personliga varumärke. Fundera över vem du vill vara och hur du vill profilera dig som entreprenör inom direktförsäljning.

 

3 Comments

  • Antti skriver:

    Du är min hjälte, Patric!
    Stick ut och visa att detta är något som tål att diskuteras 🙂

  • Rolf Hjelm skriver:

    Fantastiskt bra skrivet Patric och så oerhört sant. Jag har tyvärr sett många oerhört farliga Facebook grupper som kan ödelägga businessen för hela bolaget! Grupper endast för kunder med 9000 deltagare?? Där den ena häloexperten efter den andra ordinerar kurer för människor med allvarliga problem.När sådant händer på mindre orter där man har kraftig tillväxt är det inte frågan om en reporter med dold mikrofon dyker upp utan när. Än värre blir det när (inte om) en undersökande journalist kommer in i en sådan FB grupp. Media älskar att slå mot öppet mål, lokaltidningen artikel tas omedelbart in av drakarna och sedan är cirkusen igång. Att lova resultat utan att ha torrt på fötterna är strängt förbjudet och kan i bästa fall resultera i avstängning. I värsta fall är verksamheten dödad för lång tid för tusentals hårt arbetande distributörer, representanter eller partners. Så mitt råd är att stänga ned grupperna och hänvisa kunder med sjukdomsfrågor till företagens egna kundtjänst. Dina produkter är tillräckligt bra som de är.

  • Gabriella Sonego skriver:

    Så bra skrivet Patric! Man får verkligen sig några tankeställare själv! Det är verkligen bra ord att ha med sig genom vägen! Verkligen en mycket läsvärd blogg inom direktförsäljning och personlig utveckling! Tummen upp (Y)

Leave a Reply to Antti Cancel Reply