Jag ser ofta folk idag som pushar olika produkter – en djungeljuice, en CBD-olja, eller en keto-produkt. Även om produkterna kan vara riktigt bra, finns det några viktiga saker att tänka på innan du bestämmer dig för att representera ett varumärke.
Produkten är viktig, mycket viktig men den är faktiskt inte alltid det mest avgörande. Innan du blir frälst i en gå ned i vikt-produkt eller bli av med rynkor-produkt eller vad det än kan vara så vill du veta lite mer än bara att produkten är bra om du ska jobba med den.
OBS! Läs vidare innan du dömer ut det här påståendet. Låt mig säga att produkten är en delad förstaplats med fyra andra pelare. Ken Dunns bok The Most Important Minute kommer in på dessa i ett kapitel. Jag vill belysa det igen då det är mer aktuellt nu än någonsin.
Pelare 1: Presentatören
Om du inte känner förtroende för personen som presenterade affärsmöjligheten för dig – din sponsor eller upline – kommer det bli svårt att lyckas. Är personen kvalificerad att hjälpa dig? Du behöver känna att den här personen kan guida och stödja dig hela vägen, från där du är nu till ditt mål. Om du inte har någon så finns det människor längre upp i kedjan som kan hjälpa dig. Hitta någon att kroka arm med!
Pelare 2: Produkten
Den är viktig. Inte nödvändigtvis innehållsförteckningen, det beror på vad du tycker är viktigt för det är du som behöver kunna stå för den. Nu när vi inte längre lyssnar till nyheterna på TV som någon källa till fakta och information utan vi lyssnar mer till vår omgivning, vår community, så är det extra viktigt att bestämma dig för vad du vill stå för. Art Jonak (grundare av Mastermind Event) kallar det för Community Commerce eller Community Based Marketing. Entreprenörskap, även inom direktförsäljning och nätverksmarknadsföring handlar om att stå upp för någonting du tror på.
Pelare 3: Företaget
Hur länge har företaget funnits? Vilka står bakom företaget? Har företaget skulder? Hur många länder finns företaget i? Hur går företaget? Har du sett bokslut? Är bolaget publikt så att du har full insyn i alla siffror eller är det privatägt bolag som inte nödvändigtvis delar med sig av alla siffror?
Finns det kontor i Sverige eller måste du ringa USA för att få hjälp? Hur många språk pratar supporten? Om företaget inte har öppnat i Sverige än kommer det krävas enormt mycket mer av dig som pionjär även om det inte behöver vara ett hinder. Tull och fraktkostnader? Behöver du betala ännu mer för att få in produkten i Sverige eller finns det ett lokalt bolag i Sverige?
Har de registrerat produkterna utifrån svenska regelverk? Annars kommer bolaget när det är tillräckligt stort få börja ta bort en massa nyttiga ingredienser som inte är godkända här vilket gör att du har en massa kunder och distributörer som inte får samma effekter längre och slutar. Vi behöver inte gå längre än till CBD-bolagen för att poängtera detta.
Pelare 4: Affärsmodellen
För att lyckas inom nätverksmarknadsföring är det avgörande att förstå och tro på affärsmodellen, som historiskt sett visat sig vara både hållbar och kraftfull för dem som satsar professionellt. Nätverksmarknadsföring har sitt ursprung i 1940-talet och växte snabbt under efterkrigstiden. Idag omsätter nätverksmarknadsföring globalt över 167 miljarder USD, och engagerar över 100 miljoner människor världen över.
Nätverksmarknadsföringens styrka ligger i att modellen belönar all aktivitet som leder till resultat. Framgång kan nås av alla som arbetar målmedvetet, oavsett när de går med i verksamheten. Modellen skapar värde genom relationer och samarbete och ger både flexibilitet och personlig utveckling, vilket gör den attraktiv för de som söker en affärsmodell som bygger på långsiktiga relationer och personlig kontakt.
Innan du tror på affärsmodellen kommer du inte gå till handling och göra jobbet. Du kanske provar produkter som kund eller distributör och du kanske till och med rekommenderar människor i din närhet att bli kund för att du har börjat tro på företaget men du kommer inte bygga en verksamhet innan du har full tro på nätverksmarknadsföring. Syftet med den här bloggen är att stärka din tro på affärsmodellen nätverksmarknadsföring och vår profession.
Pelare 5: Tro på dig själv
Här handlar det om identitet. När du har utvecklat din tro på presentatören, produkten, företaget och affärsmodellen, då växer också tron på att du är en person som kan det här. Du har med en sponsor eller upline ut i dina möten och över tid bemästrar du de första fyra pelarna och kan hjälpa ditt team i fler och fler av deras möten.
Har du dessa pelare på plats har du en bra grund att bygga utifrån. Om du frågar mig – satsa på något som är unikt, konsumerbart och som marknaden verkligen vill ha. Att spara pengar på räkningar, tjänster, medlemsavgifter och rabatter på plattformar som säljer saker visar sig ofta inte fungera i nätverk – särskilt om regler kräver att du och ditt nätverk väntar på er kompensation tills produkten eller tjänsten faktiskt använts.
Framtiden är spännande, men du vill ha myndigheterna på din sida annars får du inga roliga spelregler. Håll dig borta från krypto, forex och allting som luktar gråzon. Mer om detta i nästa inlägg…