Skip to main content

Så började en utbildning med en av mina mentorer för många år sedan. Han hade sett så många talangfulla människor gå vilse i nätverksdjungeln om och om igen utan att förstå hur man utvärderar olika koncept.

När Randy Gage började med Agel Enterprises gjorde han en träning på hur han gjorde sin due dilligence innan han gick in i ett bolag och han kategoriserade in alla företag i 5 kategorier. 

Randy gick vidare när bolaget såldes till ett investmentbolag och Agel finns inte kvar idag men hans sätt att utvärdera nätverksvärlden genom att kategorisera alla bolag på detta sätt är något jag burit med mig genom åren. Han menade att detta är vad som skiljer slavarna från rockstjärnorna i vår profession. 

Kategori 1: Flaskraketerna
Den typen av bolag som startar med dunder och brak. De driver igång en extrem hype. De attraherar väldigt häftiga och energifylld, karismatiska människor som bara går all in och pratar med alla de känner om detta och det gäller att positionerna sig så fort som möjligt för det här kommer ta fart, och det gör det. På en vecka eller månad får de in tusentals människor och på ett par, tre månader tjänar de hundratusentals kronor och organisationen växer exponentiellt. Det är många människors dröm! Problemet är bara det att efter 3 veckor, 3 månader eller 3 år tar det stopp. Antingen på grund av att myndigheterna stänger ned dem för att polisen blivit inblandad eller för att hypen har lagt sig och ingen orkar veva vidare för att tillräckligt många har sett att det inte finns någonting där. Det här är ofta kopplat till hemliga marknadsplatser som ska bli större än Facebook. En kryptovaluta hela världen ska använda sig av när finansmarknaden rasar eller en forexrobot som ger dig 400% per år med en hävstång via ditt nätverk. En plattform som har en låg månadskostnad och erbjuder allt man kan köpa när det gäller digitala eller fysiska produkter och gärna med fokus på fattiga länder, där ingen har råd eller möjlighet att driva rättsprocessen emot bedragarna när korthuset rasat. 

Saker som är för bra för att vara sant. Innerst inne så vet du att det inte är sant. Du kan inte låta bli. Den typer av människor går ofta från bolag till bolag och dömer till slut ut allting för det där med ”nätverk” inte är någonting för dem. Det här är inte nätverk. Det här är pyramiderna. Det här är de kriminella spelen med pengar. Definitionen av bedrägeri är att du har gått in i något som du fått presenterat för dig och det visar sig inte vara det du tror att det är, det visar sig vara något helt annat eller ingenting. Luft. Ingen sanning i det. Du har blivit lurad av bedragare. Scammare. 

Kategori 1 är pyramidspelen. Ingenting du ska hålla på med och ingenting jag tycker någon ska hålla på med. De förstör människors liv. Det finns olika sätt att tjäna pengar men ska du involvera andra människor så gör någonting seriöst. Pyramidspelen är en bråkdel av vad människor förlorar pengar på jämfört med aktiemarknaden eller vanliga startups. Intressant är dock att pyramidspelen får så mycket uppmärksamhet eftersom så många människor är involverade och därmed är drabbade. De kan peka på så kallade ledare eller peka på företaget om det finns något bakom. Ofta inte, bara ett bankkonto i Panama eller Dubai.

Kategori 2: Det gamla gardet
Dinosaurierna. Dessa företag har funnits med i alla tider. Vi står på deras axlar och bör vara evigt tacksamma för vägen som deras legendariska ledare har banat. Företag som Amway, Herbalife, Nu Skin och Shaklee har funnits i 40-50 år eller mer. De är solida, men att ta sig till toppen kan vara svårt om målet är att tjäna stora pengar. För en extra inkomst är de utmärkta men för en ledarskapsinkomst kan deras kompensationsplan vara utformad för att behålla stora ledare, vilket ger mindre utrymme för snabb tillväxt. Det finns egentligen ingen mättad marknad då antalet 18 åringar varje år blir fler än antalet som startar med nätverksmarknadsföring men ändå, känslan finns där – Tåget har redan gått.

Kategori 3: Utplanarna
De har en bra produkt. De har en bra kompensationsplan. Människor går in, börjar jobba och de lyckas sälja produkter men någonstans planar det ut. Det finns alltid en anledning till att dessa företag inte fått fart, och det kan bero på så många olika saker. Det kan bero på konkurens. Det kan bero på prisbild eller skalbarhet. Det kan vara att produkten inte är konsumerbar – kunden köper den bara en gång (t.ex. plastburkar, stekpannor, magneter, madrasser, vattenrenare) – med livstids garanti.

Det kanske är ett juiceföretag med bara en produkt, där tillväxt bara sker när de öppnar nya länder. Ledare lockas inte till dem eftersom konceptet inte är attraktivt, saknar en sund kultur eller kapital för full support från corporate. Utan fokus på personlig utveckling känner folk att de inte växer och då stagnerar tillväxten. Om du ska bygga en exponentiell tillväxt kan du inte gå in i ett bolag som planar ut. Du letar efter en produkt som tar slut. En flaska, låda eller burk som kunder vill köpa mer av varje månad så att de beställer på månatlig basis.

Det finns 3 typer av inkomst.
1. Aktiv inkomst. Den vi är vana vid som anställda. Vi byter tid mot pengar. Vi jobbar en timma och får betalt för en timma. Vi jobbar en månad och får betlat för en månad. Vi får betalt för vår tid och inte vår aktivitet eller vårt resultat. Här är du oavsett vilket bolag du jobbar med. Du tjänar aktiv inkomst i början.

2. Hävstångsbaserad inkomst. Det innebär att om du lärt dig att skaffa kunder kan du lära ut det till någon. Om du rekryterar någon som också ska få möjligheten att tjäna pengar på att skaffa kunder så kan du få några procent på den personens försäljning om du hjälper personen igång. Du har en aktiv inkomst så länge du sitter med i möten och hjälper till att lära upp. När den personen sen är ute och jobbar övergår det till hävstångsbaserad inkomst för din del. Det är det som är hela idén att nätverkarna på fältet rekryterar och utbildar nya. Om du är ute efter hävstång kan du få det i alla de här företagen som säljer fantastiska produkter med livstids garanti. Ur mitt perspektiv och med min definition kan du däremot inte få passiv inkomst ett sådant bolag.

3. Passiv inkomst. Det innebär att du sitter hemma och pengar trillar in utan att någon faktiskt aktivt gör någonting alls. Bankränta. Sätter du in 100 kronor på ett sparkonto får du 0,84 kronor per år. Det var en kvalificerad gissning – Vill du ha mer ränta får du ju hitta bättre investeringar men det är alltid förknippat med risk. 

När kunder fortsätter handla månad efter månad utan att du eller någon i ditt team har haft något möte har du en passiv inkomst. Dina personliga kunder behöver dock lite kundvård. De kanske ringer och undrar hur de gör om de vill köpa något mer, byta smak på någon produkt eller ändra betalsätt. Jag anser inte att det är helt passivt med din egna kundbas men kundvård behövs. Har du däremot hittat 10 partners i din organisation som hittat 10 kunder var då har du 100 kunder i din organisation där du inte behöver jobba med kundvård. Om du lärt teamet göra det blir inkomsten här mer eller mindre passiv. 

Hittar du och ditt team 10 partners kan ni lika gärna hitta 100 partners och 100 partners med 10 kunder var som köper 1, 2 eller 3 produkter skapar ofta en ekonomi som gör att du kan göra det på heltid – men inte om du säljer något du bara får betalt på en gång. 

Jag skulle inte välja ett bolag som säljer något som inte är konsumerbart för jag är ute efter mer än bara aktiv inkomst och hävstång. Jag är dock inte intresserad av att promota den passiva inkomsten för den ska aldrig vara anledningen till att någon startar. Vi vill ha aktiva och engagerade människor i teamet och den passiva inkomsten ska komma som en konsekvens för att vi gör det vi vill göra.

Kategori 4: Pendlarna
Här har vi“försäljarna” inom nätverksmarknadsföring. Det ska inte förknippas med direkthandel eller direktförsäljning eftersom det är hela moderprofessionen till MLM och nätverksmarknadsföring.

Försäljarna är de som handlar hem, bygger lager, leker butik och försöker sälja produkter dyrare än de köpte hem produkter. Det är inget fel på den typen av bolag. ”Det gamla gardet” köper hem saker för 20 000 kronor sedan har de saker hemma som de använder och säljer till släkt och vänner. Sedan så hittar de någon som också köper hem saker så att de klarar sig en tid, skurmedel, bilschampoo, tandkräm och stekpannor. Skillnaden här är att du blir en försäljare.

Du hittar kunder som vill köpa saker av dig högst tillfälligt just den månaden och då kan du ha en bra omsättning och nästa månad håller du inte alls samma volym för att du inte fått in tillräckligt med beställningar den månaden. Vissa månader kanske går jättebra men andra månader kanske det inte alls går lika bra. De flesta bolag har en betydligt lägre omsättning i juli än exempelvis oktober. 

Om du då är i ett bolag som kanske inte har byggt system för att det ska bli systematiserat, automatiserat och skalbart, utan du köper hem saker för att sälja det dyrare blir du väldigt känslig för just detta. Eller om du säljer en tjänst som gör att du får in en kund som du sedan blir av med en månad senare. Då lägger du väldigt mycket tid på att få in någon och sedan blir det ingen mer omsättning förrän du aktivt lyckas sälja igen.

Värt att nämna att försäljarna  kan mycket väl ha produkter som tar slut men det finns ingen tydlig plan för att tillhandahålla produkter månad efter månad utan de säljer enstaka produkter när tillfälle ges… Utmaningen med detta är att de kan inte skala upp verksamheten lika effektivt som när du har konsumerbara produkter på månadsbasis – då kan du skala upp det gånger 10, 100 och 1000. Det kan vara tjänster, smink, essentiella oljor  – beroende på hur företaget bygger systemet.

Om du inte byggt ett system har du inte en process som fungerar steg för steg. Du letar efter ett presentationsmaterial som fungerar. Du letar efter vad du ska ha för tillvägagångssätt för att få det att funka och du måste få systemet att jobba för dig. Det är först då det blir skalbart. Vill du bygga en stor organisation kan du inte sluta som en försäljare… 

Kategori 5: Den heliga graalen

Detta är det ideala företaget – inte helt nytt, men inte heller femtio år gammalt. Stark ekonomisk grund och gott om kapital, redo för expansion, som en tonåring redo att erövra världen. De lanserar marknader på rätt sätt har en konsumerar produkt som marknaden vill ha och de bryr sig om sina distributörer. Ofta grundat av nätverkare snarare än “corporate människor”. De bygger också en kultur av personlig utveckling. De utbildar mycket i systemet och skalbarheten. Ledarna jobbar med mentorskap vilket genomsyrar hela organisationen. 

Jag träffade Randy Gage i Rom 2010 då vi skulle ta ett nytt bolag till Sverige men av flera anledningar än jag kan komma på  fick vi inte till det. 

När ett företag ska gå in i ett nytt land bör de starta ett lokalt dotterbolag, kontor, lager, översätta material registrera produkter så att de är godkända att säljas i landet… Vi kom aldrig dit och företaget hade nog inte insett hur liten marknad Sverige var och hur många olika språk vi pratar i Europa. 

Utöver det handlade det återigen om vårt engagemang. Vi hade 3 events i Sverige under året 2010 med Randy där vi på det sista hade över 300 personer på plats. Även om inte alla tillhörde vårt team så var vi jättenöjda men engagemanget mellan eventen var för lågt för att bygga momentum och för det andra hade vi inte erfarenheten att bygga det större. 

Oavsett vad så har jag burit med mig de här kategorierna genom åren och när jag väl tittade på det bolaget jag bygger idag ställde jag mig frågan: Är det här min heliga Graal?

Min fråga till dig är: Har du hittat din heliga Graal? 

Leave a Reply