En del av de saker vi lärt oss är inte sant. Det är många som delar med sig av saker som egentligen inte stämmer. Har du bränt dig på spisplattan som barn har du å andra sidan lärt dig något du kommer minnas hela livet. Det här inlägget handlar om okunskap. Information och utbildning leder till förståelse.
En del människor kan komma med negativa invändningar till vad det är du håller på med. Vad handlar det om? Det finns såklart flera olika typer av invändningar. Det kan vara saker som verkligen inte står rätt till eller så handlar det om någonting de inte riktigt förstått. Om du får höra att direktförsäljning inte fungerar, att kosttillskott inte behövs eller att ditt företag är en bluff – Vad gör du? Byt fokus. De är oftast outbildade. Var noga med vem du lyssnar till. Du får ofta feedback från folk som inte vet. Folk som lider av okunskap.
”You don’t know what you don’t know.” -Jim Rohn
Du vet inte vad du inte vet. Det är någonting du inte lärt dig än. Personer som kommer med invändningar, vad vet de egentligen? Hur utbildad är de på ämnet? Är de personer du normalt sett skulle ta råd ifrån? Vi har ju olika människor vi normalt sett lyssnar till i olika sammanhang. Väldigt få människor är mästare på alla delar i livspusslet.
”De främsta skälet till att människor har ekonomiska problem är att deras rådgivare är fattiga människor eller säljare:”
– Robert Kiyosaki
Är det en pyramid?
Vi kan bråka med dem genom att säga: ”Vad menar du med det? Tror du jag skulle syssla med det? Alla företag är pyramider! Volvo är en pyramid! Har inte du en chef? Tjänar inte chefen mer pengar än dig? Då så! Då är du redan i en pyramid! Det spelar ingen roll när du börjar, du kan tjäna mer än alla andra som startat innan dig om du sitter i fler möten än vad de har gjort. Det finns alltid begränsningar i hur pengar betalas ut så den som gjort mest tjänar mest! Det vi gör är mer rättvist än ditt pyramidjobb!”
Ofta skapar det bara bränsle till en argumentation och det är sällan du vinner en sådan pajkastning. Kom ihåg: Syftet är att ge information till de som vill lyssna så vi får fler människor att förstå vad det är vi gör. Vi vill inte argumentera med människor som inte kan skilja på åsikt och fakta. Vi vill utbilda människor. Argumentation hjälper inte. Du kan inte få någon att byta åsikt. Du kan addera information så den personen själv kommer fram till sanningen. Om du säger något så kan det ifrågasättas. Om de kommer på det själv så är det sant. Vissa vill inte förstå. Förvirra dem inte med sanningen. De tillhör inte målgruppen. Vi letar bara efter folk som letar.
”Att argumentera med någon som inte förstår är som att spela schack med en duva. Hur bra du än är kommer den klampa omkring på schackbrädet, bajsa, ställa till det och låtsas som den vunnit.”
Tomma grytor skramlar mest
De som vet minst brukar låta mest. Istället för att behöva ha rätt i alla situationer bestämmer dig för att släppa det och fokusera på att prata med människor som vill prata med dig. Det var när jag släppte prestationen och landade i att allt jag ska göra är att utbilda människor det på riktigt hände något. I det läget släpper du prestationen för att du bara går in i aktiviteten. Du utbildar människor i vad det här handlar om så att de förstår vad vi gör. Du kommer hitta de personer du ska hitta. Tänk varje gång du får en ifrågasättande invändning: ”aha! Nu händer det.. Här har vi en person som inte fått den här informationen presenterad för sig på rätt sätt innan och kan jag hjälpa personen att förstå så är det bra och vill personen inte förstå så är även det helt okej.”
Information och utbildning leder till förståelse
Vi säger ofta att vi informerar dem vi skulle vilja jobba med och vi utbildar dem som vill jobba med oss. Vi informerar när vi presenterar verksamheten och vi rekryterar människor som vi sedan utbildar. Någonstans på vägen landar vi i en förståelse och där är vi i mål. Efter det handlar det bara om att duplicera ut det till nästa person som får jobba med information och utbildning. Det blir aldrig någon jakt på att ha rätt i alla situationer. Det blir istället ett genuint intresse, en ambition att leda med informationen att nå ut med vad det handlar om. Du kan bara addera information, vad de bestämmer sig för är helt upp till dem.
Människor där ute är inte så pålästa idag. De flesta studerar inte speciellt mycket utan scrollar förbi saker. Om jag skulle skriva såhär långt ned i inlägget att jag åker till Bali i mars och alla som vill med gratis får höra av sig så kommer jag inte bli nedringd förrän en person börjar tipsa sina vänner för det är få personer som verkligen läser såhär långt. Det krävs inte mycket för att sticka ut (en lagom provocerande blogg) – men det krävs mycket för att nå fram. Istället för att du bestämmer dig för att rekrytera 10 personer på 1 år så bestäm dig för att du ska nå ut till 100 personer på 1 år – så att de förstår vad du gör. Då släpper pressen och du blir mentalt fri från prestation.
När du haft möte med någon eller rent av börjat jobba med någon som kommer tillbaka till dig och säger att de har googlat och hittat en massa konstiga saker om hälsoprodukter, om direktförsäljning eller om företaget du jobbar med och inte vet hur de vill göra så har Ray Higdon ett fantastiskt bra svar:
”Du, vad bra att du tar upp det. Jag tänkte att vi skulle prata om det du och jag. Om du inte kan hantera att människor du inte känner skriver anonyma inlägg på forum på internet så vet jag inte om det här är någonting för dig. Om du värdesätter vad de skriver mer än vad du och jag pratat om och vad vi utbildar inom så tror jag inte det här är någonting för dig. Då tror jag vi får hitta någon annan att samarbeta med. Vi behöver människor som kan stå upp för någonting. Vi behöver människor vi kan utbilda i hur man gör det här för att sprida det vidare.”
Siffror
Av 10 personer du presenterar för så är det 7 personer som tycker det är intressant som det blir en uppföljning med. 5 personer hänger med dig på ett hotellmöte och 3 personer ska vi utbilda till nya kollegor. De som inte vill med tillhör inte vår målgrupp. Släpp dem så blir livet ganska mycket skönare.
Sammanfattning
Information och utbildning leder till förståelse. Det enda vi ska göra är att presentera det för människor så att de som ska vara med på den här resan förstår vad det handlar om och kan bli duktiga ambassadörer. De andra får stå kvar på perrongen. De personerna som är negativa, skeptiska, de som ifrågasätter, kommer med invändningar, de du märker väldigt snart inte är någon idé att argumentera med, släpp dem. Vi letar efter människor som letar.
Tack så mycket Patric, jättebra skrivet med formuleringar jag kan använda. Återigen sakligt och tydligt