Jag hörde nyligen en guru säga att ”90 % av all business handlar om marknadsföring.”. Jag är benägen att hålla med, och jag ska förklara varför.
Oavsett hur fantastiska råvaror du hittar marken eller hur skicklig du är på att producera någon produkt av dem, spelar det ingen roll om du inte kan profilera och marknadsföra dem på rätt sätt. Marknaden måste förstå vad din produkt är, vad den gör och var den går att hitta.
Direktförsäljning eller nätverksmarknadsföring
Vår bransch kallas officiellt av våra myndigheter för direktförsäljning eftersom vi når kunden direkt utan mellanhänder. Internt kallar vi det ofta för nätverksmarknadsföring (network marketing), eftersom vi arbetar med att marknadsföra produkter och tjänster inom vårt kontaktnät (nätverk).
Termen ”multi-level marketing” beskriver i grund och botten bara en organisationsstruktur där vi får betalt för marknadsföring i flera led – fler nivåer.
Vanliga missuppfattningar
Jag hör fortfarande människor säga saker som:
– ”Det handlar om att vara först!”
– ”Bara de i toppen tjänar mest!”
– ”Pyramidspel!”
I verkligheten är det inte så. Alla verksamheter har en hierarkisk struktur – alltså en ”pyramid.” Skillnaden i vår profession är att vem som helst, när som helst, kan bygga sin egen verksamhet. Strukturen påminner mer om ett spindelnät än en pyramid, eftersom framgång bygger på produktivitet och inte på vem som var först.
I praktiken är det alltid den mest produktiva personen som tjänar mest – den som har flest möten och bygger störst nätverk. De som jobbat några år längre än dig har säkert haft fler möten – Precis som att du köper en fastighet och 10 år senare säljer fastigheten för mer pengar än vad du köpte den för. Du positionerande dig på marknaden tidigare. När du köper en aktie kan du potentiellt sett sälja din aktie i framtiden för mer än du köpte den för. Även om jag själv köper för att äga, inte för att sälja.
Summering
Myndigheter kallar det för direktförsäljning, medan vi ser det som nätverksmarknadsföring – Vi jobbar med att marknadsföra produkter i vårt kontaktnät. All verksamhet behöver försäljning annars överlever inte företaget men det är 90% marketing i det vi gör.
Att marknadsföra innebär att låta människor veta om din produkt eller tjänst och hur den kan hjälpa dem. Om du sedan vill bygga en framgångsrik organisation, handlar det om att hitta fler som vill sprida budskapet tillsammans med dig.
All business har försäljning!
– Jag är massageterapeut men vill bara hjälpa människor! Ja – med produkten massage.
– Jag är coach och vill bara hjälpa människor. Ja – med produkten coachning.
– Jag är rörmockare, jag vill bara hjälpa människor… Ja, du har en produkt eller en tjänst du säljer om du är företagare – annars är du out of business.
Randy Gage – en av de absolut största namnen i vår profession säger: ”Jag är en dålig säljare men en briljant marknadsförare!”.
Du som distributör till ett nätverksföretag – du är ”bara” partner. Du har ett partnerskap med ett stort moderbolag som tar hand om allting annat än marketing. Som partner till ett nätverksföretag är din roll att fokusera på marknadsföring på fältet. Moderbolaget sköter produktion, distribution och administration – allt utom just marknadsföringen. Sedan sker direktförsäljning när kunder vill handla något de fått information om.