Skip to main content

Det här inlägget handlar om en personlig erfarenhet. När personer från andra bolag tar aktiv kontakt, därför att de uppfattar att de kommit till vägs ände i sitt nuvarande bolag – av flera anledningar än vad jag känner till.

Jag har tidigare skrivit en hel del om regelverk, påståenden och externa kunder som myndigheterna tycker är väsentligt inom direktförsäljning idag.  Förra året på Direct Selling Mastermind i Orlando, Florida pratade Art Jonak om marknadsföringsregler och hur vi ska förhålla oss till dem. Han sa en mening som ekar i huvudet än idag:

”Utgå ifrån att alla presentationer spelas in och används mot dig i rätten”.

Jag är väldigt noga med att hålla mig innanför regelverkets ramar när det gäller marknadsföring och påståenden, lika angelägen är jag att lära och korrigera när jag behöver det. Så vad gör man om regelverk, riktlinjer, medkänsla och välvilja tillsynes krockar? Om kommunikationen inte är tydlig nog? Om personer blir avstängda som Distributörer från sina bolag därför att de vill köpa produkter som kund i ett annat bolag, på grund av att man saknar hantering för externa kunder?

Art Jonak säger: ”Du bygger ledarskap med de som är kvar och bygger rykte av dem som gått.”

Nu belyser vi ett större problem med många som ”fastnat”, och som funderar på att ge upp.  Ju mer desperata folk blir, desto mer tokiga ”bli-rik-fort”-varianter med pyramider lockar. Vad gör folk när de blir desperata? När de inte ser framför sig att de kan lyfta i bolaget, då de inte får någon support? Tyvärr har jag med egna ögon sett att de börjar investera i olika tveksamma så kallade kryptovalutor istället, som egentligen är bedrägerier. Så håller de tummarna för att ledningen inte ska få reda på något.

När ledande Distributörer som en konsekvens av ovanstående figurerar i hierarkirapporter i flera olika så kallade nätverk med kryptovalutor tror jag det är närmare det verkliga problemet, än att enskilda individer ärligt ser om sitt hus när man anser att möjligheterna är uttömda där man är. Oavsett situation, en bra grundregel är alltid: finns bolaget med i föreningen Direct Selling Sweden? Kolla DSS lista över medlemsföretag HÄR och dess etiska riktlinjer HÄR. Om bolaget inte är listat, finns det anledning till det. Då vill du inte göra affärer med dem.

Det handlar om att bygga upp sin ”community” – en miljö med rätt förutsättningar att växa. Skapa en inkluderande kultur i teamet som människor vill vara en del av. Ett frö behöver bra jord, lagom med vatten och en massa kärlek för att bli en vacker blomma. Genom genuina möten med människor bygger du relationer för livet.

Be so good they can’t ignore you. -Steve Martin

Leave a Reply