Det här inlägget är egentligen skrivet av Mr. Kevin Thomson som är advokat och hjälper distributörer och företag världen över att tyda regelverk och definiera en gråzon. Jag har valt att översätta det i princip rakt av för jag vet många som inte läser informationen på grund av språksvårigheter. Läs hela hans inlägg HÄR.
Han börjar med att skriva att vi på fältet inte får blanda oss i något med innehåll av covid. Företagen måste öka sina ansträngningar när det kommer till att hålla efter så att sådant innehåll inte kommer ut. Vi behöver utbilda alla på fältet att undvika att referera till det.
Använd alla online-verktyg till att få ut den här informationen till så många som möjligt via nyhetsbrev, hemsidor, sociala medier och zoom-möten är hans rekommendation.
Att sälja kosttillskott under en pandemi
Myndigheterna i USA (Federal Trade Commission) har talat högt och tydligt. Istället för att operera med en skalpell valde de en slägga. Deras budskap är tydligt: Håll dig borta från COVID. Testa inte ens gränsen.
I fredags skickade FTC varningsbrev till 10 nätverksföretag. Dessa brev var alla identiska med undantag för de hänvisade anspråk som är förknippade med företaget. Breven krävde att varje mottagare svarade inom 48 timmar via e-post angående de ”specifika åtgärder som vidtagits för att hantera FTC: s oro.”
Detta meddelande överensstämmer med vad FTC har gjort sedan början av mars. De har skapat en separat sida som innehåller alla varningar som skickas ut när det gäller kosttillskott / inkomstmöjligheter och COVID. För närvarande har 70 varningar skickats ut, 10 till nätverksmarknadsföringsföretag.
Regeln
Det är lagligt att säljare av kosttillskott gör anspråk på ”strukturfunktion”. Vad är då ett anspråk på en strukturfunktion?
Översatt till något vi vanliga människor förstår: Det är lagligt att föreslå att ett tillägg kan ”stödja” en kroppsfunktion. Det är inte lagligt att föreslå att ett tillägg kan ”fixa” en trasig kroppsfunktion eller till och med förbättra den. Jag vet, det är komplicerat.
Så när distributörer för olika företag föreslår att konsumenterna bör ta en ”immunförstärkare” för att bättre förbereda sig för koronaviruset har FTC gjort sin ståndpunkt tydlig. VÄLDIGT TYDLIG. Det finns ingen gråzon.
Utmaningen
”Vår produkt stöder immunsystemet … och människor behöver ett starkt immunsystem för att bekämpa sjukdom! … så varför kan vi inte prata om det?”
Det är en väsentlig fråga. Hela poängen med att ”stödja ett immunsystem” är att sätta konsumenten i bättre ställning att försvara sig mot sjukdom. Trots allt genomgår hälso- och sjukvårdssystemet allvarliga utmaningar och kanske till och med på gränsen till kollaps.
Kostnaderna för hälso- och sjukvård överstiger människors betalningsförmåga och människor är försiktiga att gå till kliniker för checkar på grund av kostnader och rädsla för att drabbas av sjukdomar. Detta leder människor till att utforska alternativa sätt att minimera hälsorisker, dvs. fokusera på förebyggande. Det har lett till en enorm möjlighet för nätverksmarknadsföring, e-handel och detaljhandelsföretag som säljer hälsorelaterade produkter.
Att diskutera stöd för immunsystemet är bra. Att säga eller antyda att en konsument kan förbättra immunförsvaret för att bli bättre positionerad för att bekämpa COVID – är inte bra.
Poängen
Företag bör inte ”utmana ödet” och väga för- och nackdelar med att utnyttja pandemin för vinst. Det måste finnas strikta åtgärder på plats för att förhindra någon form av hänvisning till COVID eller något kopplat till coronavirus, COVID-19, karantän, avstängning, pandemi, epidemi, etc. Hashtags som också hänvisar till COVID bör också undvikas.
Det här är några lösningar som företag undersöker i realtid just nu:
En ansvarsfriskrivning på hemsidan;
Distribuera nyhetsbrev till hela organisationen;
Utöka sökparametrarna på sociala medier för att få referenser;
Sänka toleransen för överträdelser;
Lägga till segment på Zoom-konferenser angående efterlevnadsutbildning.
Lägga till ansvarsfriskrivningar över alla webbegenskaper för att göra det klart att produkterna inte kan användas för att minska risken med COVID (eller någon annan sjukdom)
Att promota en inkomstmöjlighet under en pandemi
Om Mr. Thompson skulle prioritera bekymmer är det hans uppfattning att FTC främst oroar sig över att säljare av kosttillskott utnyttjar pandemin för att sälja produkten. Om det finns dålig information på marknaden om förebyggande och behandling av COVID, kan resultaten bli dödliga.
FTC slutade dock inte där. De framhävde också flera fall av olämpliga inkomstpåståenden blandade med COVID. Här är det verkligen inget ”nytt” att diskutera.
Utan en tillräckligt tydlig redogörelse för inkomstmöjligheterna anser FTC att inkomstkraven på resultat över genomsnittet är vilseledande. Punkt.
Den senaste varningen från FTC gör det bara klart att (a) de kommer att hålla företag ansvariga för uttalanden som gjorts på fältet; och (b) de tycker att det är mycket stötande när människor utnyttjar COVID för att promota en inkomstmöjlighet utan att visa en tydlig förklaring på vad som krävs (en s.k. income disclosure).
Se nedan för två exempel:
”Företaget jag jobbar med är alltid öppet även under karantän! Jag har jobbat hemifrån i över tre år nu och fortfarande tjänar pengar när andra inte gör det! Är det inte dags att ta reda på vad det är jag gör och hur det här företaget verkligen fungerar? . . . #jobbahemifrån #ekonomiskfrihet. ”
”Det är så mycket som är osäkert i världen just nu men vårt team har ingen KRIS! Vi har den bästa månaden hittills och så många människor som tjänar 100.000 i månaden nu! Att arbeta hemifrån har aldrig varit så enkelt. Behöver någon annan en inkomst från att arbeta hemifrån just nu? ”
Hans slutsats
Budskapet om en produkt får aldrig kombineras med COVID. När det gäller inkomstmöjligheten gäller samma princip: Att promota inkomstmöjligheterna medan man direkt eller löst hänvisar till pandemin är enligt FTC kränkande.
Företagen och ledarna på fältet måste ”steppa upp” för att förhindra en våg av icke godkända påståenden nu och i framtiden.
Det finns verkligen ett hav av möjligheter där ute just nu, trots en skakig ekonomi. Framtiden tillhör företag och distributörer som kan se runt hörnet, bygga med integritet, lita på sina rådgivare och ge betydande värde för konsumenterna.
Vill du följa Kevin Thompson hittar du honom HÄR.
Min FB-sida hittar du HÄR.
Väldigt, väldigt bra att du tar upp det här Patric. Jag föreslår alla som jobbar med nätverksförsäljning och hälsorelaterade produkter att läsa ditt inlägg.
Tack Rolf, ja.. det är extremt viktigt att nå ut med den här informationen eftersom alla som inte håller sig innanför regelverket förstör för alla som sköter sig oavsett organisation eller bolag.